Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Premiera ostatniego filmu realizowanego z udziałem Andrzeja Wajdy

9 czerwca 2017

12 czerwca o godzinie 19.00 w Dużej Sali Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie (ul. Rajska 12) odbędzie się premiera filmu "Idea jest najważniejsza. Architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy" w reżyserii Jacka Link-Lenczowskiego, którego pomysłodawcą i producentem jest architekt Krzysztof Ingarden. Po pokazie zaplanowano spotkanie z twórcami, które poprowadzi redaktor Maria Malatyńska. Wstęp wolny.


Film odkrywa nieznane oblicze Andrzeja Wajdy jako entuzjasty architektury, inspiratora odważnych zmian w przestrzeni publicznej Krakowa i propagatora w Polsce kultury Japonii i Dalekiego Wschodu.

Inspiracją dla dokumentu stało się spotkanie reżysera z Krzysztofem Ingardenem w 1987 r. i będące jego efektem przyjaźń i wieloletnia kreatywna współpraca. Zaowocowały one powstaniem emblematycznych już dla nowoczesnego projektowania w Polsce budynków, ze względu na swą innowacyjną formę będących obiektami kontrowersji w czasach, gdy powstawały - Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha projektu Araty Isozakiego i Pawilonu Wyspiańskiego zaprojektowanego przez Ingardena. Także nowsze wspólne realizacje - Pawilon Herbaciany, Szkoła Języka Japońskiego czy Galeria Europa-Daleki Wschód - stały się przestrzenią dyskusji dla toczącego się w ich wnętrzach międzykulturowego dialogu. Kolejne, różnorodne realizacje spaja jedna myśl: uruchomienia potencjału tkwiącego w Krakowie przez otwarcie miasta na świat, wytrącenie ze schematów i budowanych na tradycji przyzwyczajeń, wreszcie stworzenie przestrzeni ekspozycyjnych dla ukrytych w magazynach, niedostępnych dla mieszkańców skarbów kultury, takich jak niezrealizowane projekty witraży katedry wawelskiej autorstwa Stanisława Wyspiańskiego czy imponujące japońskie zbiory młodopolskiego kolekcjonera Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego.

O architektonicznych fascynacjach Andrzeja mało kto wiedział. W 2012 roku zaczęliśmy z Andrzejem myśleć o zrobieniu filmu na ten temat - pierwszego kwietnia 2012 roku Andrzej napisał w liście: "Oto garść moich sugestii na temat filmu, o którym myślę z wielką radością. Tytuł : 25 lat w Krakowie. Rozmowy Entuzjasty z Architektem. Nie bierz tego na serio, na pewno znajdziemy coś właściwego jako tytuł naszej rozmowy, ale do rozmowy, jak do tanga, trzeba dwojga." Musiało minąć kilka lat, podczas których Andrzej kończył film o Lechu Wałęsie, potem Powidoki, abyśmy wrócili to pomysłu. Pierwsze zdjęcia zaczęliśmy w Galerii Europa Daleki Wschód, 1 listopada 2015 roku. Nasze rozmowy skończyliśmy w lipcu 2016, w kościele franciszkanów. Trzy miesiące później Andrzej zmarł. Pozostał ten film o jego wielkiej pasji do architektury, myślę że ostatni dokument z udziałem Andrzeja - mówi Krzysztof Ingarden.

Andrzej Wajda przez lata ważną część swej twórczej energii oddawał architekturze. Dokument jest próbą odwrócenia tej relacji - czyni architekturę materią dla filmu. Całość składa się na inny, nieznany dotąd portret wszechstronnego artysty, kreślony w równej mierze kredkami malarskiej wyobraźni i wpisywanymi w formę budynków narracjami, które podpowiadał mu jego kinematograficzny zmysł.

W związku z odejściem Andrzeja Wajdy w trakcie realizacji dokument stanął przed odpowiedzialnością przyjęcia roli jego pierwszego pośmiertnego portretu. Autorzy nie próbują jednak stawiać za jego pomocą pomnika, ani konstruować sentymentalnego wspomnienia. Przeciwnie, "Idea jest najważniejsza - architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy" to pełna anegdot opowieść idąca tropem niespożytej, spontanicznej energii, z którą reżyser opowiada przed kamerą o swoich kolejnych architektonicznych wizjach. Film stanowi swoisty rewers tej samej twórczej pasji, która nie przestawiała zdumiewać na planach jego ostatnich obrazów i która sprawiała, że wciąż trudno nam uwierzyć w to, że nie zrealizuje już żadnego ze swoich pomysłów. Zostaną jednak idee utrwalone w dziełach budujących historię polskiego kina i wpisane w życie budynków. A idea, w co wierzył Wajda, jest najważniejsza.

© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman