Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

STÓŁ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2000. 02. 13
  • 56 min

Wzruszająca, pełna ciepła, poetycka opowieść o poszukiwaniu szczęścia. Spektakl przygotowany pod opieką artystyczną Juliusza Machulskiego, jest debiutem reżyserskim Piotra Mularuka, który napisał też scenariusz widowiska na podstawie trzech opowiadań Pawła Huellego -"Stół", "Winniczki, kałuże, deszcz", "Przeprowadzka". Wszystkie pochodzą ze zbioru "Opowiadania na czas przeprowadzki" (1991), drugiego chronologicznie tomu prozy gdańskiego autora. Wielu krytyków dostrzega zresztą, że są to "odłamki tej samej bryły", z której ulepiony był "Weiser Dawidek", rewelacyjny debiut pisarza. Opublikowana w 1987 r. powieść, wyróżniona m.in. Nagrodą Fundacji im. Kościelskich i miesięcznika "Literatura", wydawana w przekładach przez najbardziej prestiżowe oficyny we Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, wszędzie spotykała się z entuzjazmem. Porównywano ją z prozą Guntera Grassa, a Jan Błoński uznał ją za największe wydarzenie literackie powojennego czterdziestolecia. W opowiadaniach, które stały się podstawą adaptacji, również pojawiają się motywy bliskie duchowi twórczości sławnego gdańszczanina, ubiegłorocznego noblisty - przełamywanie polsko-niemieckich stereotypów, podobnie sentymentalny stosunek do rodzinnego miasta, równie żywe i naturalne reminiscencje przeszłości: niemieckie u Huellego, co polskie u Grassa. Opierając się na tradycji rodzinnej i lokalnej, urodzony w 1957 roku pisarz powraca do wydarzeń rozgrywających się tuż po II wojnie światowej. Inteligencka rodzina osiadła w Gdańsku próbuje odnaleźć się w nowej, trudnej rzeczywistości. Ojciec odrzuca wszystko, co sowieckie, Matka nienawidzi wszystkiego, co niemieckie, jakby nadal rozdzielała ich niewidoczna granica, "jak wtedy, w roku trzydziestym dziewiątym, gdy kraj ich dzieciństwa, pachnący jabłkami, chałwą i drewnianym piórnikiem, w którym grzechotały kredki, rozdarto niczym sztukę płótna na dwie części, między którymi łyskała srebrna nitka Bugu". Animozje wybuchają przy lada okazji, a wszystko ogniskuje się wokół stołu. Ojciec odkupił go w 1946 roku od pana Polaske z Zaspy za parę wojskowych butów i trochę masła z UNRRY, gdy wysiedlony z Gdańska Niemiec szykował się do wyjazdu na Zachód. Dla Ojca socjaldemokrata Polaske, więziony przez nazistów w Stutthofie, był porządnym człowiekiem, dla Matki, jak wszyscy Niemcy - zbrodniarzem. Masywny, dębowy mebel staje się intruzem w domu, wszyscy chcą się go pozbyć. Gdy wreszcie Ojcu udaje się zniszczyć niechcianą pamiątkę po niedawnej przeszłości w trakcie próby naprawy stołu, pojawia się kolejny problem - skąd wziąć nowy stół, porządny, okrągły, własny. Ojciec zdobywa adres pana Kaspara na Żuławach, który robi stoły "jak przed wojną". Spotkanie z Kasparem i jego żoną, poznanie ich przeszłości, którą chronią przed obcymi, sprawia, że towarzyszący Ojcu chłopak zaczyna innymi oczyma patrzeć na świat. Wyobraźnię wrażliwego, myślącego dziecka może wyzwolić wszystko, także winniczki, które zbiera wraz z tatą na niemieckim cmentarzu, zarośniętym i nieczynnym, gdy usunięty z pracy w stoczni inżynier traci również możliwość zarobkowania na dworcu, bo "z takimi poglądami" i papierami nie może nawet zamiatać peronów. Wyobraźnę rozpalają stare fotografie i muzyka, dobiegająca z mieszkania dawnej właścicielki domu, pani Grety. Mimo zakazu Matki, chłopak przekrada się do pokoju samotnej, starej kobiety, która gra mu Wagnera i dzieli się wspomnieniami, żyjącymi już tylko w niej. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
OPOWIADANIA NA CZAS PRZEPROWADZKI
Opowiadanie
AutorPaweł Huelle
Scenariusz widowiska napisano na podstawie trzech opowiadań: "Stół", "Winniczki, kałuże, deszcz", "Przeprowadzka" pochodzących z w/w zbioru.
2024.03.01 00:32:46
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.