Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DRZEWA UMIERAJĄ STOJĄC

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 05. 25
  • 60 min

Publiczność chętnie oglądała jego sztuki, zaś aktorzy lubili w nich grać. Było w nich ciepło, wzruszenie, trochę śmiechu i kropla łez. Proste prawdy i optymistyczna wiara w dobroć i godność człowieka. Sentymentalizm w dobrym gatunku. Tę sztukę Casony rozsławiła w Polsce przed laty Mieczysława Ćwiklińska. Teraz postaci pani Balboa przydaje blasku szlachetne aktorstwo Zofii Rysiówny. "Drzewa umierają stojąc" (1949) to najgłośniejsza ze sztuk Alejandro Casony (1900-1965), hiszpańskiego dramatopisarza, przyjaciela Federico Garcii Lorki. W latach młodości wyznawali koncepcję teatru społecznego - miał on kultywować sztukę, ale taką, która zachowuje łączność ze światem. Obaj kierowali zespołami teatralnymi, które realizowały tę misję. W czasie wojny domowej, po śmierci Lorki rozstrzelanego przez policję frankistowską, Casona opuścił Hiszpanię. Przez ćwierć wieku przebywał na emigracji (1937-62), pisał dramaty łączące realizm z fantazją, liryczny humor z paradoksem.
Pani Eugenia Balboa z niecierpliwością oczekuje przyjazdu wnuka, którego przed laty dziadek wyrzucił z domu, rozgniewany łotrostwami młokosa. Tymczasem jej mąż w gabinecie Mauricia, zawodowo zajmującego się pomocą ludziom w ciężkich sytuacjach życiowych, opowiada długą, dziwną historię. Wnuk państwa Balboa wyjechał do Kanady, nigdy nie odezwał się do dziadków ni słowem. Aby zaoszczędzić żonie cierpień, pan Fernando za niego napisał do babci list z prośbą o przebaczenie. Przez lata prowadził "w imieniu" wnuka korespondencję, wymyślił chłopcu cały życiorys, kazał mu skończyć architekturę, zakochać się, ożenić. Ostatnio nadszedł z Kanady telegram oznajmiający powrót wnuka marnotrawnego. Telegram prawdziwy, od autentycznego Mauricia. Lecz wkrótce w prasie ukazała się wiadomość, że statek, którym miał płynąć, zatonął. Pan Fernando za wszelką cenę postanowił uratować to kłamstwo, które z miłości do żony wymyślił. Mauricio podejmuje się odegrać rolę wnuka. Jego żoną Izabellą na czas pobytu w domu państwa Balboa zostaje samotna, nieszczęśliwa dziewczyna, którą odwiódł od próby samobójczej. Młodzi ludzie doskonale opanowują swoje role. Babcia jest uszczęśliwiona. Jednak kontynuowanie szlachetnej farsy grosi nieprzewidzianymi komplikacjami, przede wszystkim emocjonalnymi. Gdy fałszywy wnuk z nieprawdziwą żoną zbierają się do wyjazdu, zjawia się prawdziwy Mauricio - brutalny, bezwzględny, cyniczny. Stara, schorowana kobieta musi znaleźć w sobie dość siły, by przeżyć najboleśniejsze w życiu rozczarowanie, i tyle miłości, aby uchronić przed gorzkim doświadczeniem tych, którzy okazali jej serce. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DRZEWA UMIERAJĄ STOJĄC
AutorAlejandro Casona
PrzekładMaria Sten

Patrz także:
schowaj

2024.03.01 00:35:48
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.