Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SZARADA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1977
  • Premiera:
    1977. 10. 24
  • Gatunek:
    Film psychologiczny, Film sensacyjny
  • Barwny, 2265 m, 78 min
    Lokacje: Warszawa (Ściana Wschodnia), Łódź (Szpital im. Kopernika), Sopot (molo),

Ewa, młoda laborantka jednego z miejskich szpitali, otrzymuje anonim zawierający żądanie złożenia okupu w wysokości 50 tysięcy złotych, a w razie odmowy lub powiadomienia milicji - grożący oszpeceniem. Przerażona dziewczyna zwraca się o pomoc do mężczyzny, z którym kiedyś łączyło ją uczucie. Jest nim Piotr, znacznie starszy od niej lekarz chirurg. Niespodziewane spotkanie z Ewą wywołuje w Piotrze falę wspomnień, mężczyzna wciąż ją kocha. Piotr nie odmawia pomocy i daje dziewczynie pieniądze, które zgodnie z żądaniem szantażysty - umieszczają w skrzynce listowej w domu Ewy. Jednak nadawca anonimu z niezrozumiałych powodów nie zabiera pieniędzy. Stan nerwowy Ewy pogarsza się - boi się coraz bardziej. Tylko w obecności Piotra czuje się bezpieczna. Stopniowo ich stosunki stają się tak bliskie jak dawniej. Żona Piotra wyraża zgodę na rozwód. Jej dotychczasowy opór był jedną z przyczyn zerwania romansu przez Ewę kilka miesięcy temu. Aby oderwać się od ciągłego koszmaru skrytki listowej, Ewa i Piotr wyjeżdżają na trzydniowy urlop nad morze. Po powrocie Piotr przypadkiem spotyka Ewę z młodym mężczyzną. Od tego momentu zaczyna ją regularnie śledzić. Jej kontakty z chłopakiem stają się dla Piotra niebezpieczne, widzi w nim poważnego konkurenta. Pojawia się nowy anonim. Koperta okazała się pusta, ale tylko pozornie: w środku była żyletka, którą Ewa dotkliwie zraniła się w rękę. Piotr jest przy niej, opatruje skaleczenie, robi kolację, zostaje na noc. Wreszcie koperta z pieniędzmi znika ze skrytki. W sprawę szantażu wdaje się milicja. Przyłapany na wyjmowaniu pieniędzy przestępca okazuje się być zwykłym złodziejaszkiem, a nie autorem anonimów, ponieważ niebawem nadchodzi kolejny anonim. Przesłuchujący Piotra oficer milicji sugeruje mu, iż autorką anonimów jest Ewa, która w ten sposób pragnie jego, Piotra, zatrzymać przy sobie. Przesłuchiwany jest także chłopak Ewy. Obsesyjny lęk Ewy narasta wywołując nieodwracalne zmiany w jej psychice. Piotr nie zauważa tego zajęty swoimi sprawami, rozwodem, rozstaniem z domem. Podczas pakowania zauważa brak maszyny do pisania, żona wyjaśnia, że dała ją pewnemu młodemu człowiekowi do naprawy. Ów młody człowiek czeka na niego na ulicy: to chłopak Ewy, który rozwikłał tajemnicę anonimów. Ich autorem był Piotr. Cel miał jasny - odzyskać i przywiązać do siebie Ewę. Piotr nie rozumie, że chłopak walczy o Ewę, że ją po prostu kocha, bierze go za szantażystę i proponuje mu 50 tysięcy za zwrot maszyny. Chłopak bierze czek i zwraca maszynę. Piotr niszczy ją i jedzie do Ewy. Zabarykadowana w zdemolowanym mieszkaniu dziewczyna nie wpuszcza go do środka: nie poznaje go, nie poznaje już nikogo. [Marcin Giżycki; Filmowy Serwis Prasowy 1977/18]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 02:07:42
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.