REJS
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1970
- Premiera:1970. 10. 19
- Gatunek:Komedia
- Czarno-biały, 1855 m, 65 min
Lokacje: Toruń (Bulwar Filadejfijski), Wisła pod Murzynowem k. Płocka.
Ten film otacza legenda. Istnieje liczne grono jego wielbicieli, a nawet fan club, którego członkowie znają go niemal na pamięć, scena po scenie. Skąd bierze się siła tej improwizowanej w dużej mierze opowiastki o rejsie wycieczkowym parowcem po Wiśle? Przyczyn jest chyba kilka. Po pierwsze, krytyka wszelkiego zniewolenia, na tyle zawoalowana, że mająca walor satyrycznego uogólnienia. Po drugie, trudne do osiągnięcia w kinie wrażenie spontaniczności rozgrywających się przed kamerą wydarzeń. Wreszcie, udział niepowtarzalnych osobowości polskiego kina: Jana Himilsbacha, Zdzisława Maklakiewicza czy Stanisława Tyma. Zresztą - jak twierdzą wielbiciele - tego filmu nie sposób opisać, trzeba go koniecznie obejrzeć - każdą minę, każdy grymas, sytuację po sytuacji, kadr po kadrze. Wszak jest to jedna z najinteligentniejszych polskich komedii, uznana ostatnio w plebiscycie czytelników "Polityki" za najlepszy polski film wszechczasów. Na pokład wycieczkowego statku pływającego po Wiśle dostaje się pasażer na gapę. Kapitan bierze go za nowego instruktora kulturalno-oświatowego, a pasażer na gapę z ochotą wciela się w tę rolę. Organizuje spotkanie zapoznawcze, podczas którego rodzą się inicjatywy wielu imprez i zabaw. Ich uczestnicy prezentują żenujący poziom, a "kaowiec" coraz bardziej upaja się swoją rolą i zyskuje sojuszników wśród pasażerów o instynktach organizatorskich i kierowniczych. Trwają kolejno: święto kapitana, bal maskowy, quiz na inteligencję, zbiorowa gimnastyka, gra w salonowca - robi się coraz głupiej, coraz bezsensowniej, ale "kierownictwo" rejsu ogarnia coraz większy entuzjazm.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Współpraca scenariuszowa
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Atelier
- Kostiumy
- Charakteryzacja
- Muzyka
- Wykonanie piosenekA Piekarski
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowaw napisach inicjał imienia: H.
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskakaowiecdziewczyna przechadzająca się w strojach kąpielowychKrysia, żona Mamoniapasażer bez biletu, kolega "kaowca"filozofmarynarzSidorowskiwędkarzinżynier Mamońwędkarzkapitan statkuuczestnik rejsuprofesorczłonek komisji konkursowejśpiewająca uczestniczka rejsu; w napisach nazwisko: Bezamsonczłonek komisji konkursowejMichalina Gęsickauczestniczka rejsuSidorowskaśpiewak JóziupoetaśpiewakJ Piekarskisędziauczestnik zgaduj-zgaduliPiotr Pietrzykuczestnik zgaduj-zgaduli; w napisach inicjał imienia: T.uczestniczka rejsu; nie występuje w napisachuczestnik rejsu; nie występuje w napisachuczestnik rejsu; nie występuje w napisachWojciech RoszykWojtuś (lub Piotruś; padają oba imiona), syn Mamoniów; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1972Samowar, Nagroda Entuzjastów Kina (przyznawana przez DKF w Świebodzinie)
- 1999Koniec wieku - ankieta "Polityki"
1 miejsce w ankiecie "Najciekawsze filmy polskie XX wieku"