Nowości wydawnicze: "Nakręcone w Łodzi"
11 marca 2022Nakładem Muzeum Kinematografii w Łodzi ukazuje się właśnie książka Anny Michalskiej i Jakuba Wiewiórskiego "Nakręcone w Łodzi".
"- Pan to sam tak urządzał?" - pyta bohater "Ziemi obiecanej", Karol Borowiecki, zwiedzając pałac Müllera. "- Ja za to sam płaciłem" -
odpowiada fabrykant. "Łódź, k…!" przeklina Adaś Miauczyński przed wejściem na dworzec Łódź Kaliska w filmie "Ajlawiu". "Nie kop pana, bo się
spocisz" karci dziecko Beata Tyszkiewicz w "Kingsajzie". Gdzie kręcono te kultowe sceny? W Łodzi.
Co łączy Warszawę, Berlin, Wiedeń czy Paryż z Łodzią? Łódź grała każde z tych miast.
Filmowe życie mają pofabrykanckie pałace i kamienice, parki, dziedzińce i podwórka, tłoczne dworce i prywatne mieszkania - nie sposób zliczyć, w ilu miejscach słychać
było charakterystyczny dźwięk klapsa rozpoczynający kręcenie ujęcia.
"Nakręcone w Łodzi" to pierwsza książka, która opowiada historię HollyŁodzi z perspektywy lokacji planów filmowych. W publikacji, wydanej przez Muzeum Kinematografii,
Anna Michalska i Jakub Wiewiórski opisują 153 filmy fabularne nakręcone w łódzkich plenerach, od niemej "Ziemi obiecanej"
Aleksandra Hertza i Zbigniewa Gniazdowskiego z 1927 roku po "Piłsudskiego"
Michała Rosy z 2019. Autorzy przedstawiają plenery i wnętrza, opisują kulisy powstawania filmów, ich odbiór wśród widzów i krytyków oraz
rozmaite łódzkie konteksty. Rozmawiają z reżyserami, scenografami, operatorami, aktorami i producentami, a także ze szczęśliwcami spoza branży, którym udało się wejść
na plan. Odkrywają wiele ciekawostek dotąd nieznanych i zabierają Czytelnika w podróż do filmowej Łodzi.
Ewa Braun, scenograf i dekorator wnętrz, opowiada o pierwszym filmie, przy którym pracowała w Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi; była to
"Zazdrość i medycyna" Janusza Majewskiego. Mimo że większość zdjęć powstała na południu Polski, sceny w kinie
nakręcono w Łodzi - wykorzystano salę Polonii przy ul. Piotrkowskiej 67. Scenograf Bogdan Sölle dzieli się wiedzą o planach filmowych z lat 80.
i 90. XX wieku i wspomina, jak w "Przypadku Pekosińskiego" Grzegorza Królikiewicza eklektyczną willę Karola Plihala
przy ul. Krzemienieckiej 2a przekształcił w górskie sanatorium, a w "Komediantce" Jerzego Sztwiertni zaadaptował
wnętrza pałacu Kindermanna przy ul. Piotrkowskiej 137 na potrzeby sceny uwodzenia bohaterki przez dyrektora teatru. Rekwizytor
Aleksander Wańkowski mówi o roli pałacu Schweikerta (ul. Piotrkowska 262/264) w "Klakierze"
Janusza Kondratiuka. Wspomnieniu Romana Polańskiego zamieszczonemu w "Filmie" zawdzięczamy informację o zdjęciach do
"Zezowatego szczęścia" Andrzeja Munka kręconych na ul. Moniuszki. Gdyby nie ta relacja, być może nie trafilibyśmy na
trop łódzkiej lokacji w śnie Piszczyka.
"Łódź jest świetnym planem filmowym. Ma tak różnorodną architekturę z XIX i XX wieku, że właściwie da się tu nakręcić każdy film, którego akcja rozgrywa się w Polsce" -
pisze Piotr Dzięcioł, producent oscarowej "Idy" Pawła Pawlikowskiego, i dodaje: "Kręciłem
tutaj także Wiedeń w "Lekcjach pana Kuki" Dariusza Gajewskiego, Paryż w "Zimnej wojnie"
Pawła Pawlikowskiego, Berlin w "Pomiędzy słowami" Urszuli Antoniak, a nawet Nowy Jork,
bo jeśli znajdą się dobre fasady, to resztę można dorobić".
17 marca o godzinie 17.00 Muzem Kinematografii zaprasza na premierę książki. Będą o niej opowiadać autorzy oraz Piotr Dzięcioł, autor wstępu do publikacji.