Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CASANOVA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 11. 03
  • 85 min

Autentyczny i mało znany epizod z życia słynnego włoskiego kochanka wszech czasów - Casanovy. Jego półroczny pobyt w Polsce posłużył Jerzemu Żurkowi (ur. 1946) za kanwę sztuki opisującej możliwy przebieg tej wizyty. Wątki zawarte w dramacie "Casanowa" (1988) autor rozwinął później w powieści "Casanova, Casanova", wydanej w 1991 r. z pięknymi rysunkami żony pisarza, Alicji Wahl. Punktem odniesienia zarówno sztuki, jak i prozy były obszerne "Pamiętniki" uwodziciela, z których niewielka część ukazała się po polsku. "W różnych interpretacjach - zauważył pisarz - wypreparowywano z biografii Casanovy wątki skandalizujące, pomijając milczeniem dramat człowieka, który przez całe życie szuka spełnienia i znajduje go. Casanova zdobywa, bo nie może zdobyć tego, czego pragnie naprawdę. W odwiecznej walce płci jest stroną słabszą. Mit Casanovy, pogromcy kobiet, wydaje się śmieszny w konfrontacji z tym, co on sam pisał o sobie.
W sztuce bohater jest już mężczyzną około czterdziestki, peruką przykrywa łysinę, gorsetem tuszuje niedostatki figury. Sprawia wrażenie człowieka zmęczonego życiem i uciechami, które rozsławiły jego imię aż w Rosji. Oczywiście, nie stroni od przyjemności, ale wie już, że życie jest sztuką rezygnacji i umie zrezygnować z najrozkoszniejszej przygody, gdy w grę wchodzi jego własne bezpieczeństwo. Legendarny Wenecjanin przedstawia się jako filozof, pochłaniają go badania naukowe i propagandowe w całej Europie hodowli patata, pospolicie zwanego kartoflem. Wbrew swej woli i nie do końca świadom swojej roli Casanova zostaje uwikłany przez wysłanników carycy Katarzyny w paskudną intrygę. Ma zjawić się na dworze króla Stanisława Augusta, zaskarbić sobie łaskę i zaufanie monarchy, a następnie porwać go, co uzasadniałoby intrwencję wojsk Jej Imperatorskiej Mości. W Warszawie, stolicy bardzo dziwnego kraju, Casanova przeżywa wiele nieprzyjemnych zaskoczeń. Na szczęście spotyka przyjaciółkę z dawnych lat, aktoreczkę Binetti, która wprowadza go w kręgi dworskie i obiecuje pomoc w wystawieniu jego nowej sztuki. Jednak większym powodzeniem cieszą się szarlatańskie sztuczki, które demonstruje towarzyszący Casanovie osiłek i niemowa Wasyl, i dzięki swoim "eksperymentom naukowym" badacz magnetyzmu ludzkiego ciała trafia na dwór. Wcześniej poznaje Ksawerego Branickiego, a przypadek sprawia, że dowiaduje się o kontaktach hrabiego z rosyjskim ambasadorem i planowanej zdradzie. W przyjacielskiej rozmowie król niedwuznacznie daje swemu gościowi do zrozumienia, że zna prawdziwy powód jego przyjazdu do Warszawy. Pozbawiony złudzeń monarcha zwierza się z trudów rządzenia ciemnym i zakochanym w swej ciemnocie narodem - jedyne, co poddani mogą mu darować, to baby, dlatego udaje hulakę, chyłkiem i cichcem prowadząc dzieło reform. Światły monarcha i człowiek Zachodu, w dodatku obaj równie czuli na wdzięki niewieście, szybko znajdują wspólny język. Misja Casanowy zlecona przez Rosjan staje pod znakiem zapytania. Oficerowie carycy mają jednak swoje sposoby, by nakłonić ludzi do uległości. Casanova akurat wyzywa na pojedynek zdrajcę Branickiego, którego często spotykał w buduarze pięknej Lizetty. Zabicie hrabiego byłoby wodą na młyn Rosjan - jego zwolennicy niechybnie wywołają zamieszki, król będzie zmuszony poprosić sojuszników o pomoc wojskową, a oni udzielą jej natychmiast i bezpowrotnie. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
CASANOVA
AutorJerzy Żurek
2017.02.11 01:27:00
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski