Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NIEDOBRA MIŁOŚĆ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1999
  • Premiera:
    1999. 05. 31
  • Barwny, 70 min

Sztuka Zofii Nałkowskiej jest melodramatem w najlepszym tego słowa rozumieniu. Tematem jest miłość: niedobra i piękna, grzeszna i niewinna, bo od woli ludzkiej niezawisła. Nałkowska napisała sztukę z tezą, która brzmi: "cudzy charakter jest naszego charakteru jedyną miarą", i opisała w niej siedem ludzkich losów splątanych miłością, za którą idzie ból, cierpienie, a nawet zbrodnia. W rysunku postaci, nakreślonych sytuacjach pozostała wierna zasadom realizmu. Jej tekst daje aktorom przyjemność stwarzania charakterów ostro zarysowanych, ale nigdy - jednoznacznych. Występujący w krakowskim spektaklu aktorzy doskonale wykorzystali tę szansę. I chociaż akcja sztuki dzieje się w przedwojennej Polsce (dramat "Renata Słuczańska" pochodzi z 1935 r.) w scenerii małego, prowincjonalnego miasta, to od ówczesnego kostiumu czy języka o wiele ważniejsze są w spektaklu niezależne od epoki emocje, które na naszych oczach budują i niszczą bohaterów. W domu Słuczańskich na pozór królują spokój i ład, których uosobieniem jest Renata, druga żona pana Słuczańskiego. Z jej troski o męża, ogród i dom dworuje sobie Justyn, syn Słuczańskiego z pierwszego małżeństwa - inne kobiety, zwykłe urzędniczki, co "wyskoczyły za mąż za ministrów", przebierają się pięć razy dziennie i dbają o siebie, Renata jest przy nich jak Kopciuszek, choć nie bez pantofelka. Justyn, młody dyplomata, światowiec, odnosi się do pięknej macochy z leciutką dezynwolturą, jego młodszy brat Julek - z wyraźną acz tłumioną niechęcią. Słuczański, skromny urzędnik państwowy, jego dwaj synowie i młoda żona oraz śliczna panna Mania, przyjaciółka pani Renaty, oczekują wizyty rzadkich gości. Wszyscy głośno rozważają, dlaczego córka wpływowego dyplomaty ministra Walewicza, piękna Agnieszka, kobieta elegancka i światowa, poślubiła Pawła Blizbora, prowincjonalnego urzędnika pośledniej kategorii. W powszechnej opinii był to mezalians popełniony w imię wielkiej miłości. W miarę rozwoju akcji okazuje się jednak, że wszystkie relacje pomiędzy bohaterami są złudne lub chwilowe, a to, co wydawało się najbardziej stabilne, zaczyna chwiać się i pękać. Justyn pierwszy zauważa, że Agnieszka schudła, zbrzydła, ubiera się niemodnie, w ukryciu roni łzy. Miłość od pierwszego wejrzenia i gwałtowna, choć okiełznana przez formy towarzyskie namiętność, która rozpala pochmurnego, jakby wiecznie niezadowolonego z życia Pawła i zawsze dotąd opanowaną Renatę, rani Agnieszkę do żywego. Upokorzona kobieta, której na nic się zdały niepodważalne atuty: uroda, młodość, majątek, pozycja towarzyska - szuka sprzymierzeńca w walce o męża. Słuczański, wciąż dręczony wyrzutami sumienia z powodu samobójczej śmierci pierwszej żony, z góry jednak się poddaje. Zakochany w pannie Marii Julek również ustępuje pola. Ze smutkiem zauważa, że ludzie o słabych charakterach nazbyt łatwo ulegają pokusie naśladowania znajomych z nieco wyższych sfer. Poważny młodzieniec przegrywa rywalizację o względy panienki ze swym obytym w świecie bratem. Mania, dawniej nieszczęsne, zakochane bez pamięci stworzenie, a teraz świadoma swego uroku dziewczyna, pierwsza wyznaje miłość Justynowi i godzi się wyjść za niego, choćby miało to oznaczać zatracenie samej siebie. Młodszy z braci Słuczańskich wciąż wraca myślami do tragedii sprzed lat. Chce wiedzieć, dlaczego matkę wywieziono do zakładu dla nerwowo chorych akurat wtedy, gdy w życiu ojca pojawiła się Renata, dlaczego nieszczęsna umarła "tak w porę". Naciskana przez pasierba Renata bez skrupułów zrzuca na chłopaka część współodpowiedzialności za rodzinny dramat. Przypomina, że kiedyś ją wielbił, a jego nienawiść narodziła się w momencie, gdy wyszła za jego ojca, zatem natura młodzieńczych uczuć była oczywista. W ostatnim akcie w domu Słuczańskich z dawnej atmosfery spokoju i poczucia stabilizacji nie pozostaje prawie nic. Wszyscy mijają się, żegnają, odchodzą - na chwilę albo na zawsze. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
NIEDOBRA MIŁOŚĆ
AutorZofia Nałkowska

Varia
pokaż

2017.02.11 01:23:53
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman