Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KRÓLOWA I SZEKSPIR

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2001. 03. 26
  • Barwny, 80 min

"Mieszkałam daleko od miasta. Codziennie musiałam spędzać cztery godziny w pociągu, żeby dojechać do Buenos Aires i wrócić do domu. Pociąg często był zatłoczony, nie bardzo umiałam skoncentrować się na nauce, pewnego dnia wpadł mi w ręce tomik sztuk Czechowa. Wzięłam go ze sobą do pociągu, podczas czytania zapomniałam o całym świecie, przeczytałam całą, nie pamiętam już którą, sztukę" - mówiła w jednym z wywiadów Esther Vilar. Po autorze "Trzech sióstr" przyszła kolej na Szekspira, O'Neilla, Brechta, Nestroya, Gombrowicza. Fascynacja dramatem nie zaowocowała jednak w córce niemieckich emigrantów automatyczną potrzebą pisania. Przynajmniej na razie. Esther Vilar (ur. w 1935) była w trakcie intensywnych studiów medycznych, nocami zaś zarabiała w szpitalu na ich dofinansowanie. Dopiero po przyjeździe do Niemiec, ojczystego kraju rodziców, sytuacja się zmieniła. Znalazłszy trochę wolnego czasu próbowała tworzyć po hiszpańsku, lecz szybko przerzuciła się na niemiecki. Mimo częstych zmian miejsc zamieszkania (Szwajcaria, Francja, Londyn, Barcelona) została przy tym języku do dziś. Zasłynęła błyskotliwym cyklem eseistycznym "Tresowany mężczyzna", "Płeć poligamiczna" i "Koniec tresury", a także prowokacyjnym atakiem na zachodni kult młodości ("Starość jest piękna") i głośną "Amerykańską papieżycą", poświęconą roli kobiety w Kościele katolickim. Pisze również powieści ("Matematyka Niny Gluckstein", "Na dziewczęcej skórze") oraz dramaty ("Speer").
Powstała w 1994 roku "Królowa i Szekspir" to klasycznie zbudowana sztuka (jedność czasu, miejsca i akcji), dotykająca problemów samotności, starości, sztuki, a przede wszystkim śmierci. Fabuła rozpoczyna się na kilkanaście godzin przed zgonem królowej Anglii Elżbiety. Monarchini zaprasza do zamku w Richmond następcę tronu Jakuba VI, króla Szkocji; arcybiskupa Whitgifta oraz sławnego dramatopisarza Williama Szekspira. Towarzyszy im opiekująca się władczynią lady Southwell. Schorowana, niedołężna, zniszczona fizycznie Elżbieta pragnie urządzić coś w rodzaju spektaklu ze sobą w roli głównej. Temat przedstawienia - godna śmierć. Onieśmielony Szekspir, gromiony pogardliwymi spojrzeniami Jakuba i Whitgifta, w ogóle się nie odzywa. Zresztą nie musi. Wydaje się bowiem, że z królową rozumie się bez słów. Zgodnie z jej życzeniem siada za stołem i próbuje pisać dramat o swej monarchini. Ta natomiast rozpoczyna "inscenizowanie" własnego zgonu. Nie ma w tym wszakże ani grama pozy czy sztuczności. Mając przed sobą zaledwie kilka godzin królowa dokonuje bilansu swego życia i panowania. Po raz ostatni też próbuje zmierzyć się z wielkimi filozoficznymi pytaniami: Czy istnieje nieśmiertelność? Czym jest śmierć? Co to znaczy umrzeć godnie?
"Królowa i Szekspir" to właściwie niemal monodram, w dodatku wymagający wybitnej indywidualności aktorskiej. Jak dotąd rola Elżbiety ma w Polsce szczęście do znakomitych, wrażliwych odtwórczyń. Najpierw wybitną kreację w sztuce Vilar stworzyła na deskach łódzkiego Teatry Nowego Iwona Bielska. Teraz, przed kamerami Teatru Telewizji, czyni to Maja Komorowska. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
KRÓLOWA I SZEKSPIR
AutorEsther Vilar
PrzekładGrażyna Dyląg
PrzekładBożenna Intrator
2024.03.01 00:32:22
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.