Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CHRYJA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1972
  • Premiera:
    1972. 06. 25
  • Czarno-biały, 68 min

Jordan Dimitrow Radiczkow jest uznawany za jednego z najwybitniejszych bułgarskich pisarzy współczesnych. Urodził się w 1929 roku w Kalimanicy # małej wsi góralskiej na zboczach Zachodniego Bałkanu. Początkowo pracował w dziennikarstwie. Jako pisarz zadebiutował w wieku 30 lat. W ciągu paru lat zyskał opinię największego objawienia bułgarskiego piśmiennictwa lat sześćdziesiątych. Sławę przyniosły mu opowiadania, których kilka zbiorów przetłumaczono także na język polski.
Z biegiem czasu talent Radiczkowa ukazał jeszcze inne oblicze. Pisarz tak o tym mówił: #Powoli zaczęły się pojawiać przede mną pewne sprawy i problemy, które bardziej pasowały mi na scenę niż jako tworzywo prozatorskie. Te #Idee teatru# czekały mimo wszystko długo przed drzwiami mego gabinetu, ale tak niecierpliwie jak młoda para małżeńska na mieszkanie. I wreszcie stało się. Jak do tego doszło? Otóż jestem myśliwym i dwie trzecie mego wolnego czasu poświęcam na to zajęcie. W czasie wypraw, odbywanych często z mym przyjacielem, reżyserem filmowym, zmarłym niedawno Metodym Antonowem rozmawialiśmy często o nurtujących mnie sprawach teatru. I właśnie on #winien# jest powstania mojej pierwszej sztuki »Chryja«#.
Debiutancki dramat Radiczkowa nie odbiega od stylu i tematyki większości jego nowel. Akcja toczy się na wsi, autor obficie czerpie z bułgarskiego folkloru, podań i legend. Jest też, obecny i w prozie Radiczkowa, symboliczny motyw obdzieranego ze skóry lisa.
#Chryja# to także dobra próbka oryginalnej metody dramatopisarskiej, stosowanej i w późniejszych sztukach autora #Prochowego abecadła#. Sceniczni bohaterowie Radiczkowa nie tyle uczestniczą w akcji, ile ją opowiadają. Są najczęściej tylko obserwatorami i komentatorami wydarzeń.
W #Chryi# na przykład gros akcji #rozgrywa się# w opowieściach grupki chłopów, którzy przypadkiem spotkali się wieczorną porą. Jeden z nich szuka zaginionego świniaka; drugi niedawno znalazł martwego lisa (#a może on tylko udaje?#) i zamierza wkrótce obedrzeć go ze skóry; trzeci od napotkanych Cyganów kupuje konia, który w zależności od potrzeby potrafi być łagodny lub groźny. Niebawem pojawiają się też następni. Relacjonują, co im się zdarzyło, komentują opowieści ziomków. W pewnym momencie wśród rozmawiających pojawia się tajemnicza, choć dobrze znana interlokutorom postać o symbolicznym przezwisku Zielone Drzewo. Niesie z gór prawdziwe zielone drzewo. Chce posadzić je we wsi, by zieleniło się zimą, w czasie gdy inne dawno już poschły i pokryły się śniegiem. Chłopi ostrzegają jednak, że w okolicy rozpanoszyła się Chryja, która może zniszczyć nową sadzonkę. Mimo to Zielone Drzewo postanawia spróbować...
Sztuka Radiczkowa nawiązuje do poetyki realizmu magicznego # między werystyczne szczegóły z życia bułgarskich chłopów pisarz wplata liczne symbole i barwne, często humorystyczne fragmenty ludowej mitologii. Chętnie sięga po groteskę, paradoks i stylistykę teatru absurdu. #Chryja# miała swą prapremierę w sofijskim Teatrze Satyry. Przedstawienie reżyserował #ojciec chrzestny# utworu # Metody Antonow. Spektakl szybko zyskał uznanie publiczności i krytyki. Wkrótce jego sława przekroczyła granice Bułgarii.
Pierwszym krajem, w którym wystawiono #Chryję# poza ojczyzną autora, była Polska. Stało się to w warszawskim Teatrze Współczesnym, niespełna trzy lata po prapremierze. Niedługo potem sztuka dotarła do Teatru Telewizji, zagrali w niej czołowi polscy aktorzy komediowi. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
CHRYJA
AutorJordan Radiczkow
PrzekładDonka Madej
PrzekładAndrzej Madej
2017.02.11 02:08:36
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych