Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SALON

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1998
  • Premiera:
    1998. 04. 06
  • Barwny, ok. 75 min

Sztuka "The Living Room", wymierzona przeciwko ortodoksji katolickiej, przeciw pustej pobożności, zbyt bezwzględnym zasadom i uproszczonej wizji życia - wpisuje się w nurt najwyżej cenionych dokonań Grahama Greene'a (1904-91). Angielski autor, niemal od początku drogi literackiej włączony w poczet pisarzy-moralistów, stawiany w rzędzie najwybitniejszych pisarzy katolickich XX wieku, sam mawiał o sobie, że jest katolickim ateistą. Powieści, które z perspektywy lat uważa się za jego szczytowe osiągnięcia - "W Brighton", "Moc i chwała", "Sedno sprawy" - są wyrazem niezgody autora na tradycyjny, zastany model katolicyzmu. Jak zauważył wnikliwy krytyk, Greene zwracał się nie przeciwko "ateizmowi - tej najgorszej religii", lecz przeciw "zawsze u nas pospolitej skłonności do wyręczania Pana Boga w sądzeniu innych ludzi z taką wszechwiedzą o wszystkich sprawach życia i śmierci i z taką bezwzględnością, że Sąd Ostateczny można by już właściwie odwołać".
W olbrzymim domu rodzeństwa Browne'ów salon znajduje się w dawnej dziecięcej sypialni. W tym dziwnym, starym domu większość pomieszczeń jest pozamykana, bo jego mieszkańcy boją się spać w pokojach, w których kiedyś ktoś zmarł, a ponieważ starzy ludzie na ogół umierają w swoich sypialniach, wolne od złych wspomnień pozostały tylko dawne pokoje dzieci. Ów lęk przed śmiercią wydaje się szczególnie dziwny w rodzinie wyjątkowo religijnej i od pokoleń ortodoksyjnie katolickiej. Ksiądz Browne, starzec od 20 lat przykuty do wózka inwalidzkiego, bagatelizuje zresztą irracjonalne lęki swoich sióstr, Heleny i Teresy, uważając, że są dobrymi kobietami i dobrymi katoliczkami. Do tego smutnego świata starych ludzi przybywa młoda dziewczyna, córka ich zmarłej właśnie siostrzenicy. Towarzyszy jej kurator i wykonawca testamentu, którego Róża szczerze pokochała i któremu oddała się w noc po pogrzebie swej matki, traktując to jako zobowiązanie na całe życie. Róża wie o tym, że Michał jest żonaty, a niezrównoważona psychicznie żona zapewne nie zwróci mu wolności, ale w imię miłości gotowa jest na wszelkie wyrzeczenia i poświęcenia. Ciotka Helena - władcza, despotyczna, terroryzująca rodzeństwo, okrutna nawet wobec brata kaleki - dowiedziawszy się o wszystkim, postanawia doprowadzić do zerwania grzesznego związku. Podstępem zmusza dziewczynę do pozostania w smutnym domu - mauzoleum, gdzie panuje strach, nie miłość, skazując ją na upokarzające spotkania z ukochanym w hotelowym pokoju na godziny. Coraz bardziej zagubiona, zrozpaczona Róża bezskutecznie szuka pomocy u wuja księdza. Stary Jakub Browne, boleśnie przeżywający fiasko swego powołania kapłańskiego, nie umie znaleźć słów pociechy, choć próbuje zrozumieć nieszczęśliwą. Spotkanie z żoną Michała dopełnia czary rozpaczy. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

SALON
AutorGraham Greene
PrzekładLeon Tadeusz Murek
2017.02.11 01:44:48
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
MakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agency