Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ŚMIERĆ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1991
  • Premiera:
    1991. 04. 25

Ileż to razy w swoich filmach Woody Allen żartował i kpił sobie ze śmierci. Wyśmiewał, lekceważył, przedrzeźniał, wszystko po to, aby tkwiący w nas strach przed śmiercią ośmieszyć, zagłuszyć, zagadać, zamówić, zagęgać, zakukać, oddalić. Trupy ledwo pochowane wstawały z grobów, białe kostuchy pędziły przez pola, przyrastały obcięte głowy. Dobrotliwy Bóg często patrzył na dół z czułością, darowując wszystkim wieczną młodość i szczęśliwość, a ludzie trwali wesoło w poczuciu absolutnego bezpieczeństwa, nic sobie nie robiąc z siedzącej w szafie śmiesznej postaci z trupią czaszką zamiast twarzy. Każdy jednak błazen, a wspaniałym błaznem współczesnym jest Woody Allen, potrafi w porcji dowcipu przemycić pigułkę mądrą, choć oczywiście gorzką. Jednoaktówka "Śmierć" jest pigułką Woody Allena zaskakująco poważną, filozoficzną, głęboką i mądrą.
Kafkowsko-hitchcockowska tajemnicza fabuła i dramatyczny finał - wszystko to bardzo dalekie od wesołego surrealizmu znanych autorskich filmów. W mieście grasuje morderca-"wampir". Mnożą się ofiary, metody zabijania stają się co noc bardziej wyrafinowane. Grupa mężczyzn organizuje się w obywatelską "czatę", aby zapewnić spokój w mieście i dokonać na zabójcy samosądu. Przychodzą w nocy także po Kleinmana, niepozornego urzędnika, zmuszając go do przyłączenia się. Klienman ma otrzymać jakieś odpowiedzialne, samodzielne zadanie w tej akcji, ale nie dowie się od kogo, gdzie i kiedy. Klienman, pozostawiony przez kolegów, błądzi po ulicach bojąc się własnego oddechu. Z każdą minutą rośnie w nim przekonanie, że musi stać się kolejną ofiarą mordercy. Spotyka na drodze swoją własną śmierć, przekonując się z całą stanowczością, że nie uda się złapać "wampira". Śmierć dla każdego jest inna i przybiera najczęściej oblicze swojej ofiary. Dużo w tym tekście miejsca na rozważania o przeznaczeniu, o przypadkowości i celowości życia, egzystencjalnych lękach, kosmicznej samotności. Żadnej clownady, dowcipasów, samonapędzających się żarcików. Bardzo dbał o to także reżyser, wystrzegając się tanich gagów burzących narastającą grozę. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ŚMIERĆ
AutorWoody Allen
PrzekładAnna Kołyszko
2018.07.15 23:58:44
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl