Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MARIA STUART

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1991
  • Premiera:
    1991. 06. 24

Zawsze marzyłem o tym - powiedział reżyser spektaklu Marek Okopiński - aby zainscenizować "Marię Stuart" właśnie w telewizji. Duża ilość miejsc akcji stanowi w teatrze podstawową trudność, tutaj można to obejść, uzyskać niemożliwą na scenie płynność. Nie interesował mnie ani religijno-społeczny, ani publicystyczny aspekt dramatu. Chciałem, aby powstał moralitet o odpowiedzialności człowieka za swoje czyny, o umiejętności wybierania swojego miejsca w życiu, o poszukiwaniu prawdziwych wartości. Stąd ostre zarysowanie konfliktu i duże skróty w tekście. Niewiele było kobiet, które dały natchnienie tylu autorom, stały się bohaterkami tak wielu utworów, a dzieje ich życia były tematem setek analiz historycznych, biografii, dyskusji. Maria Stuart: dla jednych - wściekła intrygantka, dla drugich - święta męczennica godna najwyższego szacunku. Miała 6 dni kiedy została królową Szkocji. Miała 16 lat kiedy poślubiła francuskiego następcę tronu, lat 23 kiedy wyszła za mąż za Henryka Darnley'a, 25 - gdy go zamordowała i na osiemnaście lat stała się więźniem królowej Anglii Elżbiety I. Dożyła 43 lat zanim jej głowa, po trzecim ciosie kata, stoczyła się ze stopnia szafotu. Jaka była naprawdę? Zimna i wyrachowana? Pełna dumy i pogardy dla wszystkiego, co nie zadowalało jej ukształtowanego w luksusie gustu? Czy przeciwnie: wrażliwa i pełna niepokoju, działająca spontanicznie, pod wpływem impulsu, w afekcie? Stefan Zweig pisał, że zaliczała się do owego rzadkiego i pociągającego typu kobiet, których prawdziwa pełnia życiowa wtłoczona jest w bardzo krótki okres czasu. "Rozkwit ich jest krótki, ale bujny, prawdziwy ich charakter ujawnia się nie na przestrzeni całego życia, lecz w wąskim płomiennym odcinku jedynej namiętności." W jego obszernej biografii dwa "najbujniejsze lata" z życia szkockiej królowej zajmują połowę objętości książki. Ten okres stanowi również historyczną kanwę młodzieńczego dramatu Juliusza Słowackiego.
Jest rok 1566. Maria nie kocha już Darnley'a, powoli odsuwa go od siebie i władzy. Kocha Rizzia, a gdy ten w jej obecności zostaje zamordowany - wybiera rycerza Botwella i z nim planuje zabójstwo męża. Maria zanosi Henrykowi truciznę, a Botwell wysadza go w powietrze z całym domem. Odgłosy wybuchu ściągają pod pałac wzburzony lud i Botwell każe przerażonej Marii uciekać razem z sobą. "Gwiazdy winne, że knułeś cudzą śmierć lub zdradę, w kolebce byłeś takim jak dzisiaj zbrodniarzem" - mówi Astrolog, ale to proste i wygodne tłumaczenie nie zagłuszy nękających bohaterów wyrzutów sumienia. Aktorzy krwawych wydarzeń czy ofiary namiętności i władzy? Takie studium psychologiczne stanowiło od prapremiery bardzo atrakcyjny materiał dla kreacji aktorskich. Od Heleny Modrzejewskiej po Ninę Andrycz, grały Marię Stuart aktorki wybitne, uzupełniające swoim artystycznym kunsztem wewnętrzny portret młodej królowej Szkocji. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MARIA STUART
Dramat
AutorJuliusz Słowacki

Patrz także:
schowaj

2018.10.25 00:01:45
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor