Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OBRONA KEYSOWEJ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 03. 11
  • 101 min

Bruno Winawer (1883-1944) - głośny w dwudziestoleciu międzywojennym uczony, prozaik, dramaturg i publicysta - zasłynął przede wszystkim jako autor felietonów, popularyzujących dorobek nauk ścisłych. Pod tym względem pozostanie w polskiej kulturze pionierem. Jako jeden z pierwszych i - także do dziś - nielicznych, potrafił prostym i jasnym językiem, a zarazem z wielką pasją i zaangażowaniem zaznajamiać swych czytelników z najnowszymi odkryciami fizyki, chemii, astronomii. Sprawność we władaniu piórem szła u Winawera z niebagatelną erudycją i wiedzą. Tej ostatniej nabywał studiując fizykę na uniwersytecie w Heidelbergu, a później jako asystent na uniwersytecie w Amsterdamie, gdzie współpracował z prof. Zeemanem - laureatem Nagrody Nobla. W latach 1917-1920 kontynuował karierę uczonego na Politechnice Warszawskiej. Zanim poświęcił się pisarstwu, ogłosił kilka cenionych rozpraw naukowych. W swych późniejszych dramatach, powieściach i felietonach często wykorzystywał znajomość nowinek ze świata techniki. Bawił się też w futurologa, próbując przewidzieć kierunki postępu technicznego ludzkości. Intuicja często go nie zawodziła. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych "wyprorokował" samoloty rakietowe, podróże międzyplanetarne czy wzrost znaczenia genetyki w naukach przyrodniczych. W swej twórczości najczęściej przeciwstawiał niepraktycznych życiowo naukowców bezwzględnym cwaniakom i hochsztaplerom, nierzadko ze świata finansjery. Część krytyki zarzucała mu brak prawdziwej namiętności w wątkach miłosnych, traktując utwory Winawera jako wprawdzie wytrawne, ale tylko "mózgowe igraszki" (Jan Lorentowicz). Inni z kolei widzieli w tym główną siłę Winawerowego pisarstwa, pełnego dystansu i ironii względem uczuciowych perypetii swych bohaterów.
"Obrona Keysowej" to dramat w dorobku Winawera trochę nietypowy, uboższy w naukowe aluzje, penetrujący raczej problematykę obyczajową. Jego kanwą stała się głośna "sprawa Gorgonowej", bulwersująca w pierwszej połowie lat trzydziestych opinię publiczną. Akcję sztuki autor osadził w środowisku prawniczym, nieźle mu skądinąd znanym, jako że był synem adwokata. Głównym bohaterem "Obrony..." jest słynny adwokat Holstin, który - mimo że wycofał się z życia zawodowego - podejmuje się obrony kobiety oskarżonej o zabójstwo bogatego fabrykanta. W trakcie rozprawy sugeruje oskarżycielom, że jego klientkę darzy względami naukowiec Warna. Sąd poddaje się tym sentymentalnym argumentom i uniewinnia Keysową. Mecenas Holstin zdaje sobie jednak sprawę, że niepodważalnych dowodów winy lub niewinności Keysowej nie ma. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
OBRONA KEYSOWEJ
AutorBruno Winawer
2017.02.11 01:32:57
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl