Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

RIP VAN WINKEL

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 03. 18
  • 86 min

Ekranizacja sztuki najwybitniejszego, oprócz Friedricha Dürrenmatta, dramaturga XX wieku w niemieckim obszarze językowym. Max Frisch (1911-91), był z wykształcenia architektem. Zanim w wieku 40 lat całkowicie poświęcił się literaturze, parał się dziennikarstwem, dużo podróżował, ogłaszał pierwsze, dziś już zapomniane utwory. Rozgłos zdobył po II wojnie światowej jako bezkompromisowy krytyk faszyzmu i spustoszeń, jakie spowodował on w świadomości społeczeństw europejskich. Swoim ówczesnym poglądom dał wyraz w "Dzienniku 1946-1949" i głośnej sztuce "Biedermann i podpalacze". Polityczne pasje Frischa znalazły też wyraz w znanej sztuce "Andorra", w której dotknął problemu antysemityzmu. Drugi i bodaj najważniejszy nurt twórczości szwajcarskiego pisarza dotyczył tożsamości jednostki we współczesnym świecie. W powieściach "Stiller", "Homo faber", "Powiedzmy Gantenbein" i dramacie "Biografia" Frisch drążył obsesyjnie nękające go kwestie zachowania i utraty własnej osobowości, możliwości i ograniczeń związanych z kreacją własnego "ja". Pełen wątpliwości wobec siebie samego, rozpisywał własne życie na role, przetwarzał literacko swoją egzystencję na niezliczone maski i pozy. Ostatnie utwory Frischa są jednak świadectwem rezygnacji z eksperymentów na własnej tożsamości i pogodzenia się z faktem, że starość i śmierć nadają ostateczny kształt każdemu życiu (opowiadanie "Montauk", sztuka "Tryptyk").
"Rip van Winkel" należy do drugiego nurtu artystycznych zainteresowań autora "Andorry". Spektakl w reżyserii Janusza Kijowskiego jest paraboliczną opowieścią o kryzysie tożsamości, wywołanym egzystencjalną pustką i triumfie rygorów społecznych nad indywidualizmem i wolnością jednostki. Akcja sztuki dzieje się w jednym z europejskich miast. Na dworcu kolejowym zostaje zatrzymany mężczyzna bez dokumentów. Jeden ze świadków zdarzenia rozpoznaje w nim Anatola Wadela - znanego przed laty rzeźbiarza. Nieznajomy jednak zaprzecza. Ku zaskoczeniu wszystkich wyjawia, że jest wielokrotnym mordercą nazwiskiem Rip van Winkel. Jako człowiek o niejasnej tożsamości zostaje osadzony w więzieniu. Wymiar sprawiedliwości nie chce jednak dać wiary aresztantowi i usiłuje mu udowodnić, że jest sławnym rzeźbiarzem. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
RIP VAN WINKEL
AutorMax Frisch
PrzekładKlemens Białek
2017.02.11 01:29:50
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.plAnna Gostkowska