Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NASZ CZŁOWIEK

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 09. 30
  • 109 min

"Nasz człowiek" uchodzi w opinii historyków dramatu za najlepszą komedię Aleksandra Ostrowskiego (1823-86), twórcy narodowej sceny rosyjskiej. Próżno by jednak szukać podobnego tytułu wśród polskich przekładów jego sztuk. Oryginał - "Na wsiakowo mudrieca dowolno prostoty" jest bowiem nieprzetłumaczalny. To rosyjskie przysłowie, któremu w polszczyźnie odpowiada z grubsza: "koń ma cztery nogi, a też się potknie". I pod takim właśnie tytułem sztukę tę (spolszczoną przez Jerzego Jędrzejewicza) grano przez wiele lat na naszych scenach. Zdarzało się wszakże, że reżyser uważał go za zbyt długi i niezręczny. Na przykład plakat, reklamujący słynną inscenizację warszawską z 1965 roku z Tadeuszem Łomnickim w roli głównej bez żenady informował: Aleksander Ostrowski - "Pamiętnik szubrawca". Kazimierz Kutz zrealizował swój spektakl pod nowym tytułem i w nowym przekładzie Tadeusza Nyczka. Współczesny tłumacz położył przede wszystkim nacisk na wierne oddanie specyfiki języka sztuki - kolokwialnego, bliskiego mowie potocznej. Zdaniem Nyczka, bohaterowie Ostrowskiego "choć noszą rysy groteskowo wykrzywione, są dokładnie jak z życia wzięci. Stąd największym wrogiem tekstu jest wszelka stylizacja, sztuczna literackość (...). Stąd pojawiła się potrzeba nowego, współczesnego tłumaczenia, adekwatnego do dzisiejszego języka. I przy okazji próba stworzenia jeszcze jednej wersji tytułu; tak narodził się "Nasz człowiek". Komedię Ostrowskiego wiele łączy z twórczością Mikołaja Gogola, zwłaszcza z jego "Rewizorem". Podobny jest typ głównego bohatera - cwaniaka, próbującego podstępem wkraść się w łaski możnych tego świata. Podobna jest pasja w demaskowaniu moralnej gangreny, która toczy rosyjskie społeczeństwo, wreszcie - krytyczny stosunek obu pisarzy do mechanizmów, rządzących carskim systemem biurokratycznym, tłamszącym uczciwość i solidność, uniemożliwiającym awans naprawdę wartościowym jednostkom. Głównym bohaterem sztuki Ostrowskiego jest Jegor Dmitrycz Głumow - ceniony w pewnych kręgach za talent do pisania anonimowych paszkwili na znane osobistości. Zdolności i ambicja pchają go jednak ku wyższym celom. Postanawia zrobić karierę w tzw. towarzystwie. Przy czym kariera oznacza dlań dobry ożenek i zdobycie pieniędzy. Głumow, wykorzystując odległe koneksje rodzinne, z diabelską zręcznością posługując się pochlebstwem, podstępem i oszustwem, konsekwentnie dąży do celu. Szybko przekonuje się, że moskiewskie "salony" to w rzeczywistości królestwo łajdaków o nienagannych manierach. Swoje obserwacje postanawia spisywać w tajemnym dzienniku. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
NASZ CZŁOWIEK
AutorAleksander Ostrowski
PrzekładTadeusz Nyczek
2017.02.11 01:29:27
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski