Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CZYTADŁO

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 06. 05
  • Barwny, 98 min

Adaptacja wydanej w 1992 r. powieści Tadeusza Konwickiego. Wcześniej "Czytadło" przeniósł na scenę reżyser Robert Gliński (Teatr Ateneum, 1994). W inscenizacji telewizyjnej w dużo większym stopniu udało się zachować to, co jest tak istotne dla prozy Konwickiego - niedopowiedzenia, klimat pół snu, pół jawy, niepewności. Tutaj do końca nie wiadomo, czy tajemnicza dziewczyna, która nagle zjawia się w życiu bohatera, jest bliźniaczo podobną siostrą kobiety zamordowanej w jego mieszkaniu. Nie jest nawet pewne, czy dziewczyna w ogóle istnieje, czy też jest tylko ucieleśnieniem jego wyobraźni o ideale kobiecego piękna i desperackiego pragnienia miłości.
"K" z głębokiego snu po nocnej hulance wyrywa przyjście policji. Na kanapie leży martwa, naga dziewczyna. Nikt nie wie, również on sam, kim jest i dlaczego znalazła się właśnie w tym miejscu. Bohater "zgubił gdzieś całą dobę", niczego nie pamięta. Przesłuchanie w komisariacie policji także niewiele wyjaśnia. Gdy oszołomiony dramatycznymi przeżyciami "K" próbuje odzyskać równowagę wewnętrzną, kontaktuje się z nim piękna dziewczyna. Mężczyzna jest przekonany, że zna ją od dawna, wyobraźnia podsuwa mu jej obrazy sprzed lat. Tylko Luba Karnowska (to nazwisko nie po raz pierwszy pojawia się w prozie Konwickiego) jest w stanie wyzwolić go ze strasznej choroby, kompletnego braku motywacji do życia. Adoruje ją, kocha. Chce poznać prawdę, lecz dziewczyna twierdzi, że prawda jest banalna i nieciekawa, piękniejsze są domysły. Wątek romansowy, tak ważny w każdym "czytadle", rozgrywa się w scenerii Warszawy lat 90., przeistaczającej się w stolicę "prowincjonalno-kapitalistycznego państwa". Pod Pałacem Kultury i w eleganckich ogrodach wszyscy handlują wszystkim. Wszędzie trwa generalny remont i ogólny bałagan. Adam Michnik, który występuje w widowisku w roli policjanta, zauważył, że "Czytadło" ukazuje życie po życiu komunizmu. W powieści i w widowisku polska rzeczywistość "po przełomie" jawi się jako panopticum pełne osobliwych postaci, ludzi nawiedzonych, mających gotowe recepty na zbawienie ojczyzny. Komisarz Korsak organizuje huczną wyprzedaż pamiątek narodowych, by z funduszy zebranych podczas licytacji sfinansować wielki marsz zjednoczonej Słowiańszczyzny na Europę. Cipun, emerytowany ubek, obecnie cieć, zakłada Podwórkowy Teatr Absurdu, który może przekształci się w jakąś partię - na razie chce wystawić własną sztukę pt. "Prawdziwy koniec świata". Prezydent, czekający w areszcie na kolejne badania psychiatryczne, zwolennik dyscypiny, autorytetu i siły, staje na czele Synów Europy. Stuknięta Anais, która kiedyś rządziła całą Polską, będąc w zażyłych stosunkach z notablami, wciąż szuka swojej nowej szansy. Przybyły z Ameryki Mickiewicz pragnie założyć Partię Przebaczenia. Oszalały pluralizm polityczny miesza się z kompleksami polskimi. "Jakaś wina jest za mną, za moimi bliźnimi" - powiada bohater, wciągnięty przez przyjaciela w krąg rozliczeń przeszłości, wypominania win starych lub rzekomych. "Polskie piekło" pochłania wciąż nowe ofiary. W tej książce jest wszystko, o czym można przeczytać w gazetach i obejrzeć w telewizji, stwierdził autor. W adaptacji telewizyjnej znajduje odbicie większość wątków i problemów, a także szczególny klimat "Czytadła", nieco surrealistycznej wizji absurdalnej rzeczywistości, naszych obsesji i lęków. I jest tu również miejsce na odrobinę marzeń, tęsknot, na poetyckie niedomówienia i pytania metafizyczne, które nieoczekiwanie stawiają sobie bohaterowie pośród zwariowanej codzienności. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
CZYTADŁO
Powieść
AutorTadeusz Konwicki
2017.02.11 01:28:47
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych