Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SARMACJA CZYLI POLSKA

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1996
  • Gatunek:
    Film oświatowy, Dokument inscenizowany
  • Barwny, 3 części x ok. 40 min

Polski sarmata wywodzący swe pochodzenie od antycznego i bitnego ludu: z podgolonym łbem, wiecznie pijany, bełkocący coś mieszaniną polszczyzny i łaciny. Autorzy trzyczęściowego filmu o Sarmacji rozprawiają się z tym stereotypem. Pokazują polskiego szlachcica z XVI i XVII wieku z jego mentalnością, obyczajem, kulturą, sposobem postrzegania świata i trzema wartościami najważniejszymi w jego życiu: swobodą polityczną, głęboką wiarą i domem rodzinnym. Wywód i komentarz historyczny ilustrują bogatą ikonografią, wplatają w nią sceny odgrywane przez aktorów w strojach i wnętrzach z epoki, recytujących teksty min. Odlanickiego, Kochanowskiego, Opalińskiego, Potockiego, Kochowskiego. Całość dopełniają pieśniami i muzyką z XVI wieku. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

DOM (1)

  • Część
  • 49 min

Część pierwsza poświęcona jest miejscu dla sarmaty najważniejszemu: domowi, budowanemu zawsze na wsi, którą przedkładał ponad wszystko. Jego dwór był zarazem trochę miastem, trochę zamkiem warownym, miejscem intymnej samotności i spotkania z sąsiadami. Budował go na wzniesieniu, jeśli rozciągał się z niego widok na jego tylko włości. Gdyby zaś z tego miejsca widać było cudzą własność, wówczas pod fundamenty szukał kotliny. Wbrew niemal powszechnemu przekonaniu dworów tych nie wznoszono w jakimś jednym stylu. Ale w każdym było kilka elementów takich samych: szerokie drzwi umożliwiające wspólne wejście dwóm osobom, sień - czyli miejsce reprezentacyjne - zajmująca centrum domu, izba jadalna, kominek, belka stropowa pokryta pobożnymi lub moralnymi sentencjami. Cała reszta zależała od możliwości i potrzeb właściciela. Dworek rozrastał się z czasem. Rzecz charakterystyczna jednak: zawsze wszerz, nigdy wzwyż.

WIARA (2)

  • Część
  • 41 min

Ciąg dalszy rozprawy ze stereotypem polskiego Sarmaty. Tym razem z wizerunkiem ciemnego wyznawcy zabobonów, megalomana zawłaszczającego Niebo i urządzającego je na wzór swej ojczyzny, Sarmacji. Autorzy filmu pokazują, że u źródeł jego postawy tkwiła głęboka religijność, która - jak to napisał Mickiewicz - zasadzała się na wierze w bezpośrednią zażyłość dwóch światów: widzialnego i niewidzialnego. To ona sprawiała, że chroniony przez Boga, Maryję i świętych, nie budował twierdz obronnych. A także - iż nie bał się śmierci, co zaowocowało dziełami oryginalnie polskimi, wyjątkowymi w kulturze europejskiej XVII i XVIII wieku - portretami trumiennymi, malowanymi za życia. I wreszcie, że ten polski Sarmata wcale nie był zapiekłym w swej wierze, wojującym katolikiem: w wielonarodowym i wielowyznaniowym państwie dopuszczał, by każdy chwalił Boga na swój sposób. Aby przybliżyć widzom polskiego szlachcica doby baroku z jego mentalnością, obyczajem, kulturą i sposobem postrzegania świata, autorzy filmu wywód i komentarz historyczny ilustrują bogatą ikonografią. Wplatają w nią sceny odgrywane przez aktorów w strojach i wnętrzach z epoki, recytujących teksty m. in. Paska, Matuszewicza, Skargi i Kochowskiego. Całość dopełniają pieśniami i muzyką z omawianej epoki.

PAŃSTWO (3)

  • Część
  • 42 min

Ostatnia część filmu weryfikuje stereotypowe przekonanie o tym, jakoby polski szlachcic, nazywający siebie Sarmatą a swą ojczyznę Sarmacją, był zapijaczonym warchołem, wichrzycielem i pieniaczem, powodującym się w swym postępowaniu wyłącznie prywatą. Autorzy pokazują instytucje polityczne dawnej Polski, zasady i idee jej ustroju. Opowiadają o praktyce i dniu codziennym szlacheckiej polityki. Przybliżają widzom postawy i przekonania Sarmatów, ich stosunek do państwa, współbraci, prawa. Wskazują też zachowania, które mogły z czasem doprowadzić do ukształtowania się wizerunku polskiego szlachcica doby baroku, ich zdaniem w ogromnym stopniu fałszywego. Aby uatrakcyjnić komentarz historyczny i wypowiedzi specjalistów, autorzy filmu wykorzystują bogatą ikonografię. A teksty z epoki - pióra Matuszewicza, Skargi, Andrzeja Maksymiliana Fredry i Paska - przekazują widzom aktorzy w strojach i wnętrzach z epoki. Całość dopełniają pieśni i muzyka z XVI i XVII wieku.

2017.02.11 02:58:33
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych