Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KAŻDE DOTKNIĘCIE ZOSTAWIA ŚLAD. ALINA SZAPOCZNIKOW

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2009
  • Barwny, 49 min

"Lubię pracować w materiałach, w których każde dotknięcie zostawia ślad - mówiła Alina Szapocznikow. - Ten fizyczny kontakt z materią daje mi uczucie przekazywania siebie rzeźbie".
Alina Szapocznikow (1926 - 1973) pozostawiła po sobie nie tylko niezwykłe rzeźby, ale także działającą na wyobraźnię legendę: pięknej utalentowanej artystki, naznaczonej cierpieniem - pobytem w gettach i obozach koncentracyjnych, śmiertelną chorobą nowotworową. W filmowym portrecie Aliny Szapocznikow autorki starają się zajrzeć pod powierzchnię legendy, by przybliżyć jej osobę, jej stosunek do życia, także tego codziennego, do ludzi, do Historii, i oczywiście do Sztuki. Dotarły do bliskich artystce osób, polskich i francuskich wybitnych artystów i twórców kultury, uczestników życia artystycznego. Przyjaciele nie tylko wspominają artystkę, ale także w bardzo osobisty i emocjonalny sposób interpretują jej twórczość, noszącą cechy autobiograficzne. Andrzej Wajda wspomina wyjazd artystki w 1963 roku na stałe z Warszawy do Paryża w poszukiwaniu nowych materiałów dla rzeźb, jej odwagę i pasję eksperymentowania. Artystka w latach 60. ubiegłego wieku stworzyła serie rzeźb z wykorzystaniem odlewów fragmentów ciała w barwnym poliestrze. Co także niezwykłe - samodzielnie wykonywała odlewy ciała własnego i zaprzyjaźnionych osób. Francuska artystka Annette Messager, wspomina, że pięknej rzeźbiarce tworzącej tak osobistą intymną sztukę trudno było się przebić w ówczesnym zmaskulinizowanym środowisku francuskich artystów z kręgu Nowego Realizmu. Alina Szapocznikow nigdy nie opowiadała przyjaciołom o swojej wojennej młodości, jednak pod koniec życia stworzyła serie rzeźb, w których nawiązywała do Holocaustu. Być może trudne wspomnienia powróciły pod wpływem choroby - zastanawiają się jej przyjaciele. Annette Messager zaznacza - "Chociaż jej sztuka porusza tematykę śmierci, to jednocześnie igra z nią. W języku francuskim mamy wyrażenie faire la nique a la mort, kpić ze śmierci, być ponad. I w twórczości i w życiu Alina taka właśnie była".
Film pokazuje zarówno wyjątkową osobowość artystki, jak i wybitną twórczość - rzeźby piękne i niepokojące swoją biologiczną i "barokową" formą. Formą "wokół której można tańczyć" według słów samej artystki. Prace Aliny Szapocznikow niedostatecznie docenione za życia, dziś należą do najbardziej prestiżowych kolekcji na świecie.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 04:15:14
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman