Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

BARDZO DŁUGI OBRAZ

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2008
  • Barwny, 17 min

Powściągliwy, niezmiernie wrażliwy, zawsze baczący, by nikomu w niczym nie uchybić, z charakterystycznym gestem zamaszystego odgarniania włosów, z charakterystycznie palonym papierosem. Obecny, chociaż ostatnio z powodu niedomogów zdrowotnych coraz rzadziej, na niemal wszystkich wernisażach w poznańskich galeriach. Nie jest jednak tajemnicą, że najlepiej czuje się w swoim "Gołębniku". Tak Andrzej Kurzawski nazywa pracownię, do której kiedyś wdarły się gołębie czyniąc niemałe spustoszenie. Każdy, kto był tam zaproszony mówi o "Gołębniku", jako o miejscu magicznym. Pozorny nieład, różne cenne drobiazgi, bo coś się we wspomnieniach się z nimi wiążę - jak z ceramiczną kopią rzeźby Ludwika Pugrta "Dama z hartem", czy pożółkłą pocztówką z reprodukcją obrazu "Gracze w karty" Paula Cézanna, z otwartą zawsze książką Jana Cybisa... W kącie korytarza pracowni, małe obrazki na posklejanych płytach, w ramkach z różnych kawałków drewna. - Wtedy, po wojnie - mówi Andrzej Kurzawski niczego nie było, żadnych gotowych blejtramów, ba nie było na nie materiałów. Zbieraliśmy co się dało, sami to zbijaliśmy. Ale czy ma znaczenie na czym obraz jest malowany i jakiego jest formatu? Ważne jaki jest. Cézanne namalował niewiele i raczej małych obrazów. I wystarczyło! O swojej twórczości nie chce mówić. Należy do tej formacji, która wypowiada się obrazem, nie potokiem słów, które potem w żaden sposób do niego nie przystają. Na odwrociu obrazów w korytarzu daty: 1947, 1951, 1953... Na płótnach pejzaże, Park Sołacki, domy na Starołęce, domy w Kazimierzu, plener w Skokach, martwe natury, kwiaty. Wyraźna przynależność stylistyczna, estetyczna do kolorystów i kapistów. Wyszedł przecież z pracowni Stanisława Szczepańskiego, Wacława Taranczewskiego i Eustachego Wasilkowskiego. Na stole małe czarno-białe zdjęcie, na nim dwie postacie: w białych fartuchach przed sztalugami plecami do siebie - stoi Andrzej Kurzawski, siedzi - Teresa Pągowska. Obok jeszcze jedno zdjęcie. Mostek w Parku Sołackim. Stoją: on, Józef Flieger, Alfons Gielniak, Zygmunt Gromadziński ... To było ponad 50 lat temu. Teraz jest sam. Głównym motywem obrazów Andrzeja Kurzawskiego jest pejzaż. Coraz bardziej rozbielany. Andrzej Kurzawski całe twórcze życie zmaga się z bielą. Chyba nikt tak nie maluje bieli jak on. Dla artysty ważna jest również faktura obrazu. Chropawa, ale w swój srebrzystości stanowiąca zarazem pewną tajemnicą; wciągająca, urzekająca. Nawet wtedy, gdy pejzaż jest brunatny, gdy łamią go ostro linie skał, jak w cyklu powstałym po powrocie (lata 60.) z plenerów w Bułgarii i Jugosławii. W pracowni, w kącie pod oknem intryguje wielka sterta tubek po farbach. Andrzej Kurzawski cytuje Eustachego Wasilkowskiego: "Malarstwo nie znosi skąpstwa". W ostatnich latach powstał cykl "Okien". Ale to nie jest patrzenie z okna, czy przez okno. To patrzenie z własnego wnętrza, wnikliwy dyskurs z tym, co już wcześniej powstało, dążenie do o b r a z u c z y s t e g o . Gdy z uporem dopytuję o istotę malarstwa, ze sterty różnych druków, wyjmuje jeden z folderów, czyta: "Obrazy... rodzą się nie z natury lecz z innych obrazów, w kulturze one tkwią, a nie w przyrodzie". To profesor Zdzisław Kępiński - mówi - ja się z nim zgadzam... 31 stycznia 2008 Andrzej Kurzawski skończył 80 lat. Nadal jego życie wypełnia rytuał malowania. Codziennie pokonuje blisko 100 stopni do swojego "Gołębnika" i staje przed sztalugą.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 04:15:07
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl