Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZGUBA

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2008
  • Barwny, 28 min

Film opowiada o niezwykłych losach człowieka, który przed wielu, wielu laty z polskiego Ryszarda Pokropowicza w jeden dzień przeistoczył się w rosyjskiego Pawła Patyszewa. To historia, którą bez przesady można by przyrównywać z dziejami postaci wielkich epopei w rodzaju "Wojny i pokoju", czy "Doktora Żywago". Jest mroźny luty 1940 roku, wioska Elżbiecin niedaleko Łomży. Łomotanie do drzwi, wyrywanie ze snu przerażonych ludzi i w eskorcie wojsk NKWD wywózka za daleki Ural. Mały, siedmioletni Rysio wraz z mamą, starszym o rok bratem i paromiesięczną siostrzyczką ladują na śniegu, w zapluskwionych barakach. Odtąd przejdzie bardzo szybki kurs dorastania. Wydawało się, że z leśnego piekła nie wyjdą już cało, lecz życie niespodziewanie daje im szansę. W połowie 1941 roku Sikorski zawiera pakt ze Stalinem i Polacy mogą dołączać do tworzących się oddziałów naszego wojska. Prokopowiczowie tłukli się już trzeci tydzień do swoich. W czasie postojów pociągu na dworcach mały Rysio wraz z bratem Longinem organizowali coś do jedzenia. Życie nauczyło ich sprytu. Na stacji Kungur jak zwykle wyskoczyli z wagonu. Nagle usłyszeli gwizd lokomotywy i mimo biegu co sił w nogach było już za późno. Rysiek nie zdążył. Rozpacz ośmiolatka nie miała granic. Został w tłumie sam, bez pieniędzy, bez dokumentów, głodny i zupełnie obcy. Odjechali najbliżsi. Jakiś rosyjski oficer zaprowadził go do Punktu Dziecięcego, tam nikt z dorosłych nie wysłuchał jednak jego skargi i po paru dniach wraz z dużą grupą znajdów wywieziono go w odwrotnym kierunku, znów na północ, do Omska. Później nastąpił cały równie barwny i niesłychany ciąg zdarzeń w domach dziecka. Z tych czasów pozostał do dziś widoczny na nadgarstku tatuaż, znak rozpoznawczy takich jak on bezdomnych dzieci: półsłońce i data urodzenia. Rysiek nigdy nie zapomniał o swej tożsamości, ale z tą swoją polskością zanadto się nie obnosił, tak było bezpieczniej. Jako młody chłopak pracował już w fabrykach. Był dobrym tokarzem, a po wojnie przez przypadek trafił do miejscowości Nowowarszawka, gdzie znalazł pracę, kolegów i jakiś kąt do spania. Zaczął szukać rodziny w Polsce. Zanalazł. Nasz bohater narodził się na nowo. Nie oznaczało to jednak otrzymania polskiego obywatelstwa. Było to w roku 1967. Potrzeba tylko urzędowej zgody na wyjazd i wsio! Wszystko, ale nie w sowieckiej Rosji. Gdzieś po roku milicja zabrała go z pracy, a w Omsku poinformowano go, iż stał się wrogiem narodu, bo śnią mu się wyjazdy do krajów kapitalistycznych. I skazano go na dziesięć lat przymusowej pracy, co oznaczało dziesięć lat łagrów. Został odesłany do Krasnojarskiego Kraju, do wyrębu lasu. Pierwszą podróż do Polski odbył wreszcie w połowie lat siedemdziesiątych. Przez Warszawę do Łomży, a później ciuchcią na swoje tereny. Odwiedził rodzinę, z Francji przyjechał na spotkanie brat Longin, niestety matka i siostra mieszkające w Stanach Zjednoczonych wtedy dojechać nie zdołały. Do Rosji wrócił z głębokim przeświadczeniem, iż prędzej czy później zamieszka w swym dawnym kraju na zawsze. Marzenia spełniły się dopiero w roku 1990. Można powiedzieć, że dopiero po pięćdziesięciu latach od pamiętnej wywózki tamtej zimowej nocy. Wrócił już bez żony, bo ta nie zaakceptowała zachodniej polskiej rzeczywistości i rozstała się ze swym podejrznym mężem. Nowa (stara) ojczyzna wcale nie przyjęła go jednak jak to sobie przez laty wyobrażał i wyśnił. Dla urzędniczej machiny stał się jednym z wielu powracających ze Wschodu repatriantów i raczej kłopotem niż dobrodziejstwem. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 04:13:38
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman