Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CZEŚĆ TERESKA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2001
  • Premiera:
    2001. 09. 28
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Czarno-biały, 2530 m, 86 min

    Okres zdjęciowy: 20 marca - 10 maja 2000.
    Plenery: Warszawa - Praga (osiedle "Ostrobramska").

Aż trudno dziś uwierzyć, że scenariusz tego filmu odrzuciło kolejno kilku producentów, nie wykazując żadnego zainteresowania "obrazkiem z życia polskich blokowisk". Dzieło Roberta Glińskiego okrzyknięto jednogłośnie najlepszym polskim filmem 2001 r., a deszcz nagród był tego dobitnym potwierdzeniem. "Tereska" otrzymała m.in. Złote Lwy Gdańskie na FPFF w 2001 r. (przyznano jej tam również nagrody publiczności i dziennikarzy), Nagrodę Specjalną na festiwalu w Karlovych Varach i Złotą Kaczkę dla najlepszego filmu roku.
Grającym główne role dziewczynom, 15-letniej Aleksandrze Gietner (tytułowa Tereska) i starszej o rok Karolinie Sobczak (Renata), przyznano wyróżnienia na festiwalu w Chicago, a także amerykańskie Nagrody Specjalne dla Najlepszych Młodych Aktorek w Filmie Zagranicznym. Do Hollywood pojechała jednak tylko Karolina. Ola zamiast Kalifornii wybrała ulice rodzinnych Pabianic. Wkrótce po zakończeniu zdjęć obie uciekły z ośrodka wychowawczego w Otwocku, gdzie przebywały od pewnego czasu. Karolina zatrzymała się u babci. Ola, przyłapana po paru miesiącach na kradzieży w sklepie, trafiła do poprawczaka o zaostrzonym rygorze w Falenicy. Pozostanie tam do 21. roku życia. Karolina wydoroślała, stara się być przykładną matką dla swego małego synka, chce zostać w przyszłości aktorką. W "Cześć Tereska" obie właściwie grały siebie: pozostawiły na taśmie kawałek własnych doświadczeń, problemów i marzeń. Ich zasługą są również filmowe dialogi - krwiste, prawdziwe, nieuładzone.
"Cześć Tereska" to film czarno-biały, ale ze zdecydowaną przewagą czerni. Początkowo nic jednak nie zapowiada tragicznego zakończenia. 15-letnia Tereska, skromna, spokojna dziewczyna z szarego, wielkomiejskiego osiedla, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Mieszka z rodzicami i młodszą siostrą w ciasnym mieszkanku, śpiewa w kościelnym chórze. Po podstawówce nie dostała się do liceum plastycznego, więc matka postanowiła, że córka pójdzie do szkoły krawieckiej: zawsze chciała przecież projektować ubrania.
W nowym środowisku Tereska czuje się obco. Nie znajdując dość uczucia i zainteresowania swoimi problemami w domu, zawiera dziwną przyjaźń z kalekim portierem Edziem, samotnym alkoholikiem, jeszcze bardziej niż ona złaknionym ciepła i bliskości drugiego człowieka. Ale to w szkole dziewczyna uczy się życia: szybko zrozumie, że trzeba się przystosować do twardej rzeczywistości naśladując tych, którzy swobodniej poruszają się w otaczającym świecie. Przewodniczką Tereski zostaje koleżanka z klasy, Renata, energiczna, pewna siebie, bardziej doświadczona. To ona instruuje Tereskę, jak palić i pić, jak się całować. Ona też organizuje koleżance "pierwszy raz", choć spłoszona Tereska nie potrafi i nie chce skorzystać z "okazji".
Ale pod wpływem Renaty zmienia się coraz bardziej: traci kontakt emocjonalny z domem, rezygnuje z występów w chórze, lekceważy naukę. Gdy brakuje pieniędzy na papierosy i kosmetyki, zaczyna wraz z Renatą kraść w sklepach, "obrabiać" w szatni szafki koleżanek. Już nie czuje strachu czy wyrzutów sumienia. Ciągle jednak nie rezygnuje z marzeń o innym życiu i wielkiej miłości. Wkrótce pada ofiarą gwałtu dokonanego przez kolegę z osiedla. Czara goryczy ostatecznie się przepełnia, kiedy przekonuje się, że i przyjaźń Renaty niewiele jest warta. Tereska szuka rewanżu, chce odpłacić złem za doznane zło. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2001
    Karlovy Vary (MFF)-Nagroda Specjalna
  • 2001
    Kazimierz Dolny (Lato Filmowe)-nagroda publiczności w kategorii: najlepszy film polski
  • 2001
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Grand Prix (Wielka Nagroda Jury "Złote Lwy") nazwa nagrody: Wielka Nagroda "Złote Lwy Gdańskie"
  • 2001
    Telewizja Polska - Agencja Filmowa
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Grand Prix (Wielka Nagroda Jury "Złote Lwy") dla producenta filmu; nazwa nagrody: Wielka Nagroda "Złote Lwy Gdańskie"
  • 2001
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Złoty Klakier, Nagroda Radia Gdańsk dla najdłużej oklaskiwanego filmu
  • 2001
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Nagroda Dziennikarzy
  • 2001
    Aleksandra Gietner
    Chicago (MFF)-Wyróżnienie
  • 2001
    Karolina Sobczak
    Chicago (MFF)-Wyróżnienie
  • 2001
    Denver (FF)-Nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego
  • 2001
    Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
  • 2002
    Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski za rok 2001
  • 2002
    Robert Gliński
    Paszport "Polityki" (nagroda kulturalna tygodnika "Polityka")-Nagroda w kategorii: film za rok 2001; "za film..., w którym w prosty i doskonały sposób pokazana została współczesna polska rzeczywistość" (8.01)
  • 2002
    Słupca k. Konina (Przegląd Filmowy "Prowincjonalia")-Złoty Jańcio (nagroda główna)
  • 2002
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-Nagroda Specjalna Organizatorów
  • 2002
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy film za rok 2001
  • 2002
    Robert Gliński
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza reżyseria za rok 2001
  • 2002
    Jacek Wyszomirski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy scenariusz za rok 2001
  • 2002
    Robert Gliński
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy scenariusz za rok 2001
  • 2002
    Zbigniew Zamachowski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola męska za rok 2001
  • 2002
    Petro Aleksowski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsze zdjęcia; za rok 2001
  • 2002
    Lech Brański
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepszy dźwięk; za rok 2001
  • 2002
    Krzysztof Szpetmański
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepszy montaż; za rok 2001
  • 2002
    Aleksandra Gietner
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsza główna rola kobieca; za rok 2001
  • 2002
    Małgorzata Rożniatowska
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola kobieca; za rok 2001
  • 2002
    Krzysztof Kiersznowski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska; za rok 2001
  • 2002
    Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności
  • 2002
    Aleksandra Gietner
    Young Artist Award w kategorii: najlepsza młoda aktorka w filmie zagranicznym
  • 2002
    Karolina Sobczak
    Young Artist Award w kategorii: najlepsza młoda aktorka w filmie zagranicznym
  • 2002
    Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film") w kategorii: najlepszy film polski; za rok 2001 (25.02)
  • 2002
    Robert Gliński
    Setubal (Festroia International Film Festival)-nagroda za reżyserię
  • 2002
    Robert Gliński
    Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za rok 2001
  • 2002
    Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego
© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka AgencyFabryka Obrazue-teatr.plAnna Gostkowska