Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PODRÓŻ DO ARABII

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1979
  • Premiera:
    1980. 05. 19
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny, 2625 m, 92 min

    Plenery: Łódź.

Film "o miłości, pogodzeniu, tęsknocie za szczęściem" - tak określił "Podróż do Arabii" Antoni Krauze. Jej bohaterka, trzydziestoletnia Anna, na pierwszy rzut oka wydaje się być kobietą zadowoloną z życia. Ma męża, córeczkę, żyje im się w miarę dostatnio. Podobnie jak Tadeusz z "Palca bożego" (filmowego debiutu Antoniego Krauze) dopiero w odosobnieniu i oderwaniu od codzienności i w zetknięciu z prawdziwym nieszczęściem spogląda na swoje życie z innej perspektywy i stopniowo odkrywa potrzebę głębszych, bardziej intensywnych uczuć. "Szpital uczy skromności, pokazuje to, co nieuchronne, kwestionuje arogancki optymizm hodowany na dobrym zdrowiu, na naszych małych planach i na pozornych sukcesach. (...) Bo tu inaczej płynie czas. Przeszłość i przyszłość przestają się jakby liczyć, istnieje tylko czas teraźniejszy. I tylko on ma znaczenie" - mówił Antoni Krauze.

Anna uważa się za osobę szczęśliwą. Ma czteroletnią córeczkę, dobrze zarabiającego męża, zasobny dom, samochód, bezkonfliktową pracę w fabrycznym laboratorium planistycznym, grono oddanych przyjaciół. Jej mąż, Jan, jest lekarzem. Ciągłe kłopoty w pracy a także chęć wyrwania się z monotonii codziennego życia powodują, że Jan postanawia śladem swoich przyjaciół, Tadeusza i Barbary, wyjechać na paroletni kontrakt do Iraku. Niezadowolenie Anny, która niczego w swoim życiu nie chce zmieniać, uważa za dowód braku ambicji. Anna przystaje na propozycję męża dopiero wówczas, gdy nieoczekiwane wyznanie miłosne ze strony młodego nieznajomego, którego zainteresowanie niepokoiło ją od dawna, zburzy jej spokój.
Odrzucony przez Annę chłopak usiłuje popełnić samobójstwo. Odratowany, zostaje umieszczony w szpitalu dla psychicznie chorych. Zrozpaczona matka Jurka błaga Annę, aby odwiedziła go w szpitalu. Ordynator szpitala przekonuje Annę, że tylko ona może chłopcu pomóc, ponieważ decyzja samobójcza była reakcją na odrzucenie jego uczuć. Anna waha się, ale odwiedza jednak Jurka. Sprawia jej ogromną satysfakcję, że właśnie od niej zaczął przyjmować jedzenie, że wywołuje uśmiech na jego twarzy. Czuje, że jest niezbędna i odpowiedzialna za Jurka. Niespodziewanie jej uczucia przeradzają się w miłość. W szpitalu Anna odkrywa nieznany sobie dotąd świat ludzi nieszczęśliwych, a także poczucie satysfakcji z niesienia im pomocy.
Zaostrzające się konflikty z mężem, wreszcie niespodziewana śmierć Barbary, przypieczętowują ostatecznie decyzję Anny - postanawia ona zostać na stałe w szpitalu. W jej myślach ciągle powraca obraz z oglądanego u przyjaciół slajdu - sfotografowany miraż pustynny przedstawiający samotnie stojący minaret, którego w rzeczywistości nikt nie widział.
Kuracja Jurka dobiega końca. Zgodnie z zaleceniem lekarza chłopak ma rozpocząć samodzielne życie, dalsza pomoc Anny staje się niepotrzebna. Jurek daje jej odczuć, że już jej nie kocha. Załamana wyjeżdża z mężem i córeczką do Iraku, wierząc, że może tam odnajdzie spokój.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

2018.02.22 23:43:20
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski