Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KTOKOLWIEK WIE...

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1966
  • Premiera:
    1966. 10. 14
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Czarno-biały, 2702 m, 95 min

    Plenery: Warszawa (m.in. Pałac Kultury i Nauki, dworzec Warszawa Śródmieście).

"Jest to film jednej, może dwu większych ról i stu epizodów" - tak określił "Ktokolwiek wie..." jego twórca, Kazimierz Kutz. Zgodnie z intencją reżysera powstał utwór, w którym bohaterów jednostkowych zastąpili zbiorowi - polskie społeczeństwo oraz media. Pretekstem do ukazania mechanizmów nimi rządzących stało się "śledztwo" w sprawie zaginięcia młodej dziewczyny, prowadzone przez świeżo upieczonego dziennikarza. Fabuła "Ktokolwiek wie..." podobnie jak w "Obywatelu Kane" Orsona Wellesa ma charakter pretekstowy.
Do pewnej redakcji zgłasza się kobieta. Napotkanego dziennikarza prosi o pomoc w odnalezieniu młodszej siostry. Dziewczyna przed kilku dniami zaginęła. Nikt nie wie, co się z nią stało: ani koleżanki z pracy, ani gospodyni, u której kątem mieszkała. Jedynym śladem jest zdjęcie dziewczyny, stare i niewyraźne. Młody dziennikarz, aby odnaleźć zaginioną, musi dotrzeć do ludzi, którzy ją znali; spenetrować środowiska, w których się obracała, poznać jej przeszłość. Podobnie jak w arcydziele Wellesa poszukiwania głównego bohatera stanowią jedynie klucz do ukazania spraw donioślejszych i uniwersalnych. W filmie Kutza o dziejach zaginionej Marysi Ruśniak widz dowiaduje się niewiele. Jej los i motywy postępowania do końca pozostają zagadką. O wiele więcej reżyser mówi o współczesnej mu Polsce i jej mieszkańcach. Wskazuje na ich egoizm i znieczulicę. Pokazuje zaskakujące w dobie socjalistycznej równości kontrasty, nie tylko mentalne - także materialne. Demaskuje wreszcie obojętność i cynizm wielkiej machiny środków masowego przekazu, traktującej człowieka jak przedmiot, a jego dramaty jako doraźną pożywkę dla zgłodniałej sensacji publiczności.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

2017.02.11 05:24:22
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego