Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MISTRZ

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2005
  • Premiera:
    2005. 09. 23
  • Język:
    rosyjski, polski
  • Barwny, 111 min

    Okres zdjęciowy: 30 sierpnia - 14 października 2004.
    Plenery: Łeba, Ozorków, Kołacin, Tworzyjanki, Albertów, Wolbórz, Zalewo, Kwidzyn, Gniew, Kanał Ostródzki, Górowo Iławieckie, Lidzbark.

Piotr Trzaskalski, twórca znakomitego "Ediego", po raz kolejny zrealizował film o życiowych rozbitkach, zepchniętych na boczny tor, naznaczonych piętnem odrzucenia, często skrywających bolesne tajemnice. Wprawdzie "Mistrz" nie dorównuje "Ediemu" prostotą, intensywnością emocji i siłą oddziaływania, ale nieśpieszną narracją i długimi ujęciami przywodzi na myśl tamten niezwykły film.

Bohaterem "Mistrza" jest Rosjanin w średnim wieku, Aleksander Sapałow, dyplomowany mistrz sztuki cyrkowej, jak sam się przedstawia, ale też weteran wojny w Afganistanie. Wojenne przeżycia odcisnęły na nim trwałe piętno, pozostawiły gorycz i poczucie winy, które mężczyzna bezskutecznie próbuje topić w kolejnych butelkach wódki. Zarabia na życie rzucając nożami w wędrownym cyrku. To cygańskie życie jeszcze pogłębia jego frustrację i osamotnienie. Gdy pewnego wieczoru pijany Aleksander wypuszcza z klatek dzikie zwierzęta, zostaje za to zwolniony. W dalszą drogę rusza już sam zdezelowanym autobusem. Na jego burcie maluje napis "Cyrk noża": chce jeździć po miasteczkach i tam dawać pokazy swoich talentów.
Zdobyte na wojnie umiejętności walki przydają mu się z kolei, gdy niebawem na leśnym parkingu ratuje z rąk dwóch zbirów gwałconą prostytutkę Andżelę. Dziewczyna w rzeczywistości nazywa się Agnieszka i przystaje na propozycję zostania asystentką nożownika. Wkrótce dołącza do nich również "Młody" - mężczyzna wędrujący po kraju z akordeonem, smutny i zamknięty w sobie. "Młody" ratuje Rosjanina, gdy ten po pijanemu zostaje zaatakowany przez miejscowych, pobity i okradziony. Aleksander namawia go, by pojechał z nim i uatrakcyjniał występy swoją muzyką.
Wędrowne trio nieźle sobie radzi, zbierając po miasteczkach komplety widzów. Między "Młodym" i Andżelą rodzi się nić sympatii, za to Rosjanin nadal widzi w dziewczynie tylko dziwkę, która pewnie przy pierwszej okazji go okradnie. Kiedy więc Andżela znika któregoś ranka, nawet nie jest zdziwiony. Ona jednak wraca niebawem, przyprowadzając ze sobą młodą francuską malarkę Elodie, której nieśpieszno wracać do Paryża. Aleksander zachłannie słucha opowieści przybyszki o tym mieście, które stanowi dla niego ucieleśnienie wszystkich marzeń. Chciałby kiedyś tam dotrzeć, występować w tej mekce artystów. Elodie wiąże się z Andżelą i odtąd też bierze udział w przedstawieniach, obsługując zdezelowany magnetofon.
Podczas jednego z występów mistrz, chcąc podnieść temperaturę przedstawienia, zaprasza na estradę ochotnika z widowni. Zgłasza się młoda, ładna kobieta, Anna, i odważnie staje pod tablicą, w którą Aleksander rzuca nożami. Zaintrygowany nią Rosjanin zaprasza ją później na przyjęcie nad rzeką, potem zabiera na przejażdżkę łódką. Oboje zakochują się w sobie, lecz mężczyzna boi się tego uczucia. Wbrew woli swojej trupy postanawia opuścić przyjazne, pełne turystów miasteczko. Zrządzeniem losu właśnie wtedy psuje się autobus.
Anna i Aleksander zostają kochankami. Dla niej to pierwsze w życiu uczucie. On pod wpływem tej miłości zaczyna robić sztuki, które do tej pory nigdy mu się nie udawały. Cyrk noży odnosi coraz większe sukcesy, zarobki rosną. Niestety, sielankę przerywa nagłe odejście Elodie, która zdecydowała się na powrót do Francji. Ania zaczyna się obawiać, że również Aleksander, który nie przestał myśleć o Paryżu, pewnego dnia ją porzuci. Nadzieje dziewczyny na wspólną przyszłość odżywają, gdy okazuje się, że jest w ciąży. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2005
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenografię
  • 2005
    Bydgoszcz (od roku 2010; w latach 1993-99 Toruń; w latach 2000-09 Łódź) (Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Plus Camerimage")-Wyróżnienie w Konkursie Filmów Polskich
    uzasadnienie jury: "film odsłonił wielką płynność ruchu, dobre tło ujęć i artystyczny całokształt. Płynność ujęć oraz zawarta w każdym z nich poetyka świadczą o owocnej współpracy reżysera i operatora"
  • 2006
    Triest (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Publiczności
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepsza scenografia; za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepszy dźwięk; za rok2005
  • 2006
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za zdjęcia
  • 2006
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za największe odkrycie festiwalu
  • 2006
    Miami (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda FIPRESCI
2017.05.17 01:18:00
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman