Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

26 DNIEJ IZ ŻYZNI DOSTOJEWSKOGO

  • Tytuł polski: DWADZIEŚCIA SZEŚĆ DNI Z ŻYCIA DOSTOJEWSKIEGO
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    ZSRR
  • Rok produkcji:
    1980
  • Gatunek:
    Film biograficzny
  • Język:
    rosyjski
  • Barwny, 2222 m,

Październik 1866 roku. Niedawno zmarła na gruźlicę żona Fiodora Dostojewskiego, Maria Dimitriewna, którą poznał podczas zesłania. Wkrótce zmarł również jego brat - Michaił Michajłowicz. Dostojewski decyduje się spłacić wszystkie długi zmarłego, by uratować jego rodzinę od bankructwa i nędzy. W tym celu zawiera niezrozumiały, "kabalistyczny" kontrakt z wydawcą-spekulantem Stiełłowskim. Zobowiązuje się napisać w przeciągu 26 dni, do 1 listopada, powieść o objętości co najmniej dziesięciu arkuszy autorskich. Gdyby nie dotrzymał warunków umowy, Stiełłowski nabywał prawa do bezpłatnego wydawania jego utworów przez dziewięć lat. Dostojewski przerywa pracę nad "Zbrodnią i karą" i rozpoczyna pisanie nowej powieści. Aby przyspieszyć pracę, Fiodor Michajłowicz zatrudnia słuchaczkę pierwszego petersburskiego kursu stenografii - 19-letnią Annę Grigoriewnę Snitkinę. Rozdrażniony i wyczerpany ostatnimi przeżyciami pisarz przyjmuje dziewczynę chłodno, denerwuje go bardzo wolno postępująca praca nad tekstem. Anna decyduje się nie wracać więcej do domu Dostojewskiego... Jednak już następnego dnia rano rozpoczyna pracę na nowo. Powstaje, zawierający wiele elementów autobiograficznych, utwór "Gracz". Jest to historia nieszczęśliwej miłości młodego nauczyciela Aleksieja Iwanowicza do tajemniczej Poliny, kobiety demonicznej, złej i przewrotnej. W miarę rozwoju powieści i dzięki przypadkowemu zbiegowi okoliczności (jeden z kolegów Anny widział Dostojewskiego za granicą z Apolinarią Susłową), dziewczyna uświadamia sobie, że historia powieściowych bohaterów jest historią tragicznej miłości pisarza. Nawet imię bohaterki powieści pozostało nie zmienione. Sylwetka Poliny, jej fatalna, niszcząca siła i wyrachowanie, budzą żywy protest Anny. W pewnym momencie dziewczyna, wzburzona jej postępowaniem, nie chce przepisać fragmentu opowiadającego o cier­pieniach i upokorzeniach Aleksieja. Uświadamia sobie jednocześnie, że kocha tego zmęczonego i wyczerpanego nerwowo człowieka. 30 października praca nad "Graczem" jest zakończona. Dostojewski udaje się do wydawcy z rękopisem. Okazuje się jednak, że Stiełłowski wyjechał z Petersburga i żaden ze współpracowników nie może określić terminu jego powrotu. Pisarz jest zrozpaczony. Jeszcze raz Anna ratuje go z opresji. Składa egzemplarz powieści na posterunku miejscowej policji, żądając pisemnego potwierdzenia, że rękopis został złożony przed terminem określonym w umowie. Na pytanie zdumionego jej energią i zdecydowaniem komisarza - "kim pani jest dla pana Dostojewskiego?" - Anna bez wahania odpowiada - "jestem jego żoną".

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
    Aleksandr Zarchi
     
  • Scenariusz
    Władimir Władimirow
     
    Paweł Finn
     
  • Zdjęcia
    Władimir Klimow
     
  • Scenografia
    Ludmiła Kusakowa
     
  • Muzyka
    Iraklij Gobieli
     
  • Obsada aktorska
    Anatolij Sołonicyn
    Fiodor Dostojewski
    Jewgienija Simonowa
    Anna Snitkina
    Apollinaria Susłowa
    Nikołaj Denisow
    Misza
2017.02.11 06:47:58
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.