Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PRZEDWIOŚNIE

  • Serial fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2002
  • Premiera:
    2003. 03. 23
  • Barwny, 6 odcinków x ok. 50 min

Wejście "Przedwiośnia" na ekrany kin w lutym 2001 r. poprzedziła szeroko zakrojona kampania reklamowa. Film przyjęto z ogromnym zainteresowaniem, wśród krytyków przeważały głosy uznania dla reżyserskich pomysłów, gry aktorskiej i staranności realizacji. Zdjęcia kręcono w okolicach Kielc, w Warszawie, Moskwie, w Rumunii i w stolicy Azerbejdżanu, Baku. Zaangażowano ponad 10 tys. statystów, wynajęto kilka tysięcy koni. Budżet całego przedsięwzięcia wyniósł 5 mln dolarów. Za te pieniądze powstała 2,5-godzinna wersja kinowa i 6-odcinkowy serial dla TVP. Film otrzymał nagrody za muzykę, scenografię i kostiumy na FPFF w Gdyni w 2001 r.
Filip Bajon nie trzymał się sztywno literackiego oryginału, wprowadził nieobecne w książce sceny, zmienił zakończenie. O decyzji ekranizowania akurat tej książki mówił: "Znalazłem w "Przedwiośniu" opowieść o zbuntowanym młodym człowieku, który bez przerwy się nie zgadza, proponuje swoją, bardzo idealistyczną wizję świata, poszukuje prawdy, sprawiedliwości, piękna. Jest mu w zastanym świecie niewygodnie". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PRZEDWIOŚNIE
Powieść
AutorStefan Żeromski

Varia
pokaż

Patrz także:
schowaj

WIECZNY OGIEŃ (1)

  • Odcinek serialu
  • 50 min

Akcja serialu rozpoczyna się w 1914 r. w Baku, największym zagłębiu naftowym przełomu wieków. W tym kosmopolitycznym mieście mieszka Cezary Baryka, syn Seweryna Baryki, polskiego inżyniera zatrudnionego w wielkiej kompanii naftowej, i Jadwigi Barykowej, która mimo wielu lat spędzonych w Baku nieodmiennie tęskni za rodzinnym Drohiczynem. Czarek przyjaźni się z kilkoma rówieśnikami: Azerem, Ormianinem, Żydem i Rosjaninem. Pewnego dnia Seweryn Baryka dostaje wezwanie na manewry. Wkrótce wybucha I wojna światowa, ojciec walczy gdzieś na froncie. Rozpada się nie tylko szczęśliwy dom Cezarego, ale i jego cały dotychczasowy świat. Chłopak zyskuje jednak całkowitą swobodę. Zakochuje się w pięknej Ormiance, Aidzie. Najwspanialsze chwile młodzi przeżywają na Płonącej Górze. Idyllę przerywa przybycie do Baku bolszewików. Czarek daje się porwać rewolucyjnym hasłom, przestaje chodzić do szkoły, buntuje się przeciw matce, oddaje bolszewikom rodzinne kosztowności. Wraz z rewolucją pojawiają się w Baku również masowe mordy i grabieże, narastają konflikty narodowościowe, które rozdzielają Cezarego z ukochaną i przyjaciółmi. Jeden z nich okazuje się zdrajcą i donosicielem. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Obsada aktorska
    Cezary Baryka
    Aleksander Karpienko
    Rosjanin Sasza, przyjaciel Baryki w Baku później spotkany przez niego na polu bitwy
    Ramil Azimow
    Żyd Jasza, przyjaciel Baryki w Baku
    Elnur Gusjejnow
    Azer Tachir, przyjaciel Baryki w Baku
    Emir Tahirow
    Ormianin Wartan, przyjaciel Baryki w Baku
    Asiel Awyłowa
    Aida, siostra Wartana, pierwsza miłość Baryki
    Jadwiga Barykowa, matka Cezarego
    Seweryn Baryka, ojciec Cezarego
    niania Cezarego
    Moriah Odigozalowa
    żona Sulejmana
    Elmira Osłonowa
    żona Sulejmana
    Sonahanim Olijewa
    żona Sulejmana
    Tanmina Mamedowa
    żona Sulejmana
    Rafig Aliyev
    prezes, pracodawca Seweryna Baryki
    Tofik Gusiejnow
    dyrektor szkoły
    stróż lotniska; w napisach nazwisko: Saar
    komisarz bolszewicki
    Aleg Warabinski
    ochroniarz
    Ejwaz Ibragimow
    ochroniarz
    marynarz plądrujący mieszkanie Baryków
    księżna Szczerbatow-Mamujew
    księżniczka Szczerbatow-Mamujew
    księżniczka Szczerbatow-Mamujew
    księżniczka Szczerbatow-Mamujew

SZKLANE DOMY (2)

  • Odcinek serialu
  • 52 min

Baku 1919 r. Jadwiga Barykowa, skazana na ciężkie roboty, umiera z wycieńczenia. W ogarniętym rewolucyjnym zamętem Baku trwa rzeź ormiańskiej i żydowskiej ludności. Polskie pochodzenie ratuje Cezaremu życie: zostaje zatrudniony do kopania grobów. Wśród zmasakrowanych ciał chłopak znajduje zwłoki ukochanej Aidy. Tragiczne wydarzenia, których jest świadkiem, oznaczają dla niego koniec beztroskiej młodości i naiwnego idealizmu. Cudem uratowany z zawieruchy wojennej ojciec, który walczył w Legionach Polskich, przekonuje Cezarego do wyjazdu z Baku, zapewniając, że tu czeka go śmierć. Pierwszy etap podróży wiedzie do Moskwy, gdzie obaj mężczyźni zdobywają potrzebne dokumenty wyjazdowe. Tam ojciec wyjawia synowi, że faktycznym celem ich podróży jest Polska. Urodzony i wychowany w Baku Cezary jest temu przeciwny: nie odczuwa żadnych związków z ojczyzną rodziców, nie czuje się Polakiem. Zmienia w końcu zdanie, gdy ojciec roztacza przed nim wspaniałą wizję Polski "szklanych domów", kraju powszechnej szczęśliwości i sprawiedliwości, ładu i porządku. Wyczerpanie, choroba i ciężkie warunki wielotygodniowej podróży sprawiają, że Seweryn Baryka umiera. Zgodnie z danym ojcu słowem Cezary kontynuuje jednak podróż do Polski. Wraz z tysiącami uchodźców dociera wreszcie do granicy. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

PRZYJACIELE (3)

  • Odcinek serialu
  • 48 min

Rok 1919. Zgodnie z wolą ojca, Cezary dociera do Warszawy i odnajduje tam Szymona Gajowca, jednego z ministrów w rządzie odrodzonej Rzeczpospolitej. Cezary dostaje u niego posadę sekretarza i zdaje egzaminy na Uniwersytet Warszawski, gdzie chce studiować medycynę. Na uczelni nawiązuje nowe znajomości, a wśród jego kolegów są przedstawiciele różnych wyznań i narodowości. Najserdeczniej jednak zaprzyjaźnia się z Hipolitem Wielosławskim, Buławnikiem i Lulkiem. Kruchą stabilizację państwa polskiego brutalnie narusza wojna z Rosją Sowiecką. Za namową kolegów Cezary wstępuje do polskiej armii, choć niektórzy - znając jego przeszłość - posądzają go o sympatie bolszewickie. Podczas wielkiej bitwy Cezary z narażeniem życia wynosi spod ostrzału rannego Hipolita. Obaj szczęśliwie wracają z wojny. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

STAW I KAPLICZKA (4)

  • Odcinek serialu
  • 49 min

Rok 1921. Po wojnie polsko-bolszewickiej Hipolit Wielosławski, wdzięczny Cezaremu za uratowanie życia, zabiera przyjaciela do swojego majątku w Nawłoci. Cezary powoli, ale z upodobaniem zanurza się w nową rzeczywistość - rodzinne, wygodne, dostatnie życie typowego polskiego dworku. Wśród nowo poznanych tam osób trzy wywierają na nim szczególnie silne wrażenie: żywa, pełna energii i wdzięku Karolina, młodziutka, nerwowa i wrażliwa, obdarzona talentem muzycznym Wandzia oraz piękna, tajemnicza i emanująca erotyzmem Laura, młoda wdowa, właścicielka sąsiadującego z Nawłocią majątku Odolany. Cezary flirtuje z nimi, nie potrafiąc dokonać wyboru, ale to Laura wprowadza go w "dorosły" świat zmysłowej namiętności. Tymczasem trwają zakrojone na szeroką skalę przygotowania do balu w Odolanach organizowanego w celu zebrania pieniędzy na protezy dla żołnierzy poszkodowanych w czasie wojny. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

BAL W ODOLANACH (5)

  • Odcinek serialu

Cezary Baryka nadal przebywa w majątku swego przyjaciela, Hipolita Wielosławskiego i wraz ze wszystkimi domownikami uczestniczy w wielkim balu, który odbywa się w sąsiednim dworze, w Odolanach. Zebrane podczas balu fundusze mają być przeznaczone na zakup protez dla żołnierzy rannych w wojnie polsko-bolszewickiej. Chociaż Laura jest zaręczona, kwitnie jej romans z Cezarym. Kochankowie potajemnie spotykają się w posiadłości Laury lub w hoteliku w mieście. Karolina, która uważnie obserwuje poczynania Baryki, wydaje się domyślać prawdy i cierpi męki zazdrości z powodu pierwszej nieodwzajemnionej miłości. Nieoczekiwanie umiera. Początkowo wszystko wskazuje na to, że popełniła samobójstwo. Prawda jest jednak inna. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

W STRONĘ BELWEDERU (6)

  • Odcinek serialu
  • 46 min

Po śmierci Karoliny Cezary, na którego pośrednio spada odpowiedzialność za jej śmierć, w odruchu rozpaczy szuka ratunku u Laury. Podczas nocnej wyprawy do Odolan spotyka w pałacu jej oficjalnego narzeczonego i dochodzi między nimi do rękoczynów. Laura wyrzuca kochanka za drzwi. Załamany chłopak szuka spokoju w innej posiadłości Wielosławskich - w dworku w Chłodku, ale i tam dręczą go wątpliwości, wyrzuty sumienia i tęsknota. Ostatecznie odtrąca pomoc Hipolita i postanawia samodzielnie szukać własnej drogi życiowej. Zetknięcie ze skrajną nędzą przynosi otrzeźwienie po rozterkach uczuciowych. Zabrany do Warszawy przez Szymona Gajowca, Cezary znajduje w jego biurku identyczne zdjęcie jak to, które tak często z nostalgią oglądała jego matka. Uświadomiwszy sobie, że rzekomy wielki przyjaciel ojca był w istocie niespełnioną miłością matki, zrywa kontakty także z nim. Wraca do swoich przyjaciół ze studiów. Za namową Lulka uczestniczy w zebraniu robotniczym. Robotnicy przygotowują, w akcie protestu przeciwko niesprawiedliwości społecznej, marsz na Belweder - w ich rozumieniu symbol ucisku, a jednocześnie młodej polskiej państwowości. Cezary, jedyny z obecnych, który doświadczył rewolucji na własnej skórze i którego doświadczenie to odarło ze wszelkich złudzeń, dzieli się z nimi swoimi wątpliwościami. Uznając słuszność robotniczych żądań, neguje rewolucję jako środek prowadzący do celu. Nie znajduje posłuchu. Żegnany gwizdami, opuszcza zgromadzenie. Przychodzi jednak pod Belweder, gdzie spotyka także swego dawnego protektora, obserwującego z samochodu przebieg wydarzeń. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.20 01:08:46
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor