Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ALBUM POLSKI

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1970
  • Premiera:
    1970. 05. 08
  • Gatunek:
    Film obyczajowy
  • Barwny, 3900 m, 136 min
    Plenery: Miastko, Warszawa, Szczecin (ul. Czarnieckiego, Wały Chrobrego, port szczeciński), Wrocław, Gdańsk, Cedynia, Kołobrzeg, Czymanowo nad Jeziorem Żarnowieckim.

Anna i Tomek spotykają się na wakacyjnej wędrówce. Ich zainteresowanie wzbudza znane obojgu stare zdjęcie z frontowej gazetki z 1945 r., przedstawiające grupę żołnierzy na czołgu; jest wśród nich ojciec Tomka, Piotr, a matka Anny traktuje zdjęcie jako cenną pamiątkę. Przeprowadziwszy wywiad z wdową po poległym sierżancie ze zdjęcia, Anna - studentka dziennikarstwa - postanawia ruszyć śladem innych towarzyszy broni i zmontować audycję obrazującą ich losy i dzisiejsze życie. Zaczynają od odwiedzin u ojca Tomka, Piotra, inżyniera w lubińskim zagłębiu miedziowym. Piotr zafascynowany jest podobieństwem Anny do kobiety, którą poznał i pokochał w 1945 r. Ewakuowany w kolumnie więźniów ze Stutthofu na Mazury spotkał Marię w zagrodzie Mazura-autochtona, który uratował mu życie w dniach ofensywy radzieckiej. Po wyzwoleniu drogi ich jednak się rozeszły. Piotr wstąpił do wojska, Maria zaś w towarzystwie profesora, sławnego archeologa, przekonawszy się, że jej rodzina została wymordowana - ruszyła na Ziemie Zachodnie, do wyzwalanego właśnie Wrocławia. Piotr wraz z oddziałem fizylierów I Armii szedł w tym czasie przez Wał Pomorski na Bałtyk. Wówczas to wykonane zostało zdjęcie dla frontowej gazetki, kiedy oddział przekraczał dawną polsko-niemiecką granicę. Po zaciekłych walkach oddział wyszedł nad Bałtyk, a następnie brał udział w forsowaniu Odry. Piotr został wówczas ciężko ranny, a jego przyjaciel Jan - sądząc, że Piotr nie żyje - dał o tym znać Marii. Piotra uratował jednak młody czołgista Andrzej. Po długim pobycie w szpitalu Piotr stracił ślad ukochanej. Maria wraz z profesorem przedzierała się w tym czasie na Zachód. Po drodze była świadkiem wielu scen charakterystycznych dla tej wiosny 1945 r. Na dworcach przewalały się tłumy repatriantów, szabrowników, ludzi wracających z obozów koncentracyjnych. Pewnej nocy Maria jest świadkiem napadu bandy "Sępa" na pociąg. Wraz z profesorem stają w obronie młodego działacza PPR Stefana i omal nie przypłacają tego życiem. W płonącym jeszcze Wrocławiu, profesor przystępuje do zabezpieczenia gmachu Uniwersytetu i przygotowuje nowy rok akademicki. Maria poznaje wówczas młodego działacza ZWM, Jerzego, który zaopiekuje się nią po nadejściu wieści o śmierci Piotra. Postanawiają się pobrać, ale Jerzy ginie w akcji przeciw Wehrwolfowi... Inny z towarzyszy broni Piotra, chłop z Kresów Perkuć, osiedla się po demobilizacji na Ziemiach Odzyskanych, Pierwsze ziarno pada w zoraną ziemię, nowi gospodarze zaczynają pracę. Ale nadal padają ofiary. Banda "Sępa" morduje bestialsko młodych milicjantów z posterunku w miasteczku - między nimi Józka, młodego żołnierza z oddziału Piotra. W atmosferze napięcia przychodzi referendum, ścierają się różne koncepcje polityczne... Piotr po wyzdrowieniu kieruje punktem repatriacyjnym na granicy. Jan przystępuje w Szczecinie do odbudowy stoczni. Obu im życie osobiste się nie układa. Przekonany, że nie odnajdzie Marii, Piotr żeni się z dziewczyną spotkaną na przeprawie. Jednak umiera ona wkrótce po wydaniu na świat syna. Maria po śmierci Jerzego opuszcza Wrocław, choć profesor wróży jej karierę naukową. Osiedla się jako nauczycielka w małym miasteczku na Opolszczyznie i tam odnajduje ją kolejarz Franek, z którym zaprzyjaźniła się podczas wędrówki do Wrocławia. Maria jest w ciąży. Otoczona troskliwą opieką Franka, którego poślubia, rodzi córkę, Annę... Kolejne odwiedziny u towarzyszy broni z fotografii odsłaniają przed Anną i Tomkiem prawdę o ich pochodzeniu. Nakładające się na siebie obrazy, w których teraźniejszość nieustannie konfrontuje się z przeszłością, dają im głębsze niż dotychczas pojęcie o tym, czym było życie ich rodziców - a także o ich roli, jako tych, którzy z kolei muszą przejąć pałeczkę sztafety i dalej poprowadzić dzieło ojców. Rodzi się między nimi coraz głębsze uczucie, wybuchają też konflikty i kłótnie. W końcu rozstają się w ostatnim dniu wakacji. Tomek wraca na Politechnikę Gdańską, Anna do Warszawy, gdzie montuje swój wielki reportaż. Kiedy za rok spotkają się na Święcie Morza, wiedzą, że pozostaną razem...

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

MARIA (1)

  • Część
  • 72 min

ANNA (2)

  • Część
  • 64 min
2017.02.11 05:17:21
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski