Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZMRUŻ OCZY

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2003
  • Premiera:
    2003. 10. 24
  • Barwny (negatyw: 35 mm Fuji), Dźwięk: Dolby SR, 86 min

    Okres zdjęciowy: 19 czerwca - 13 lipca 2001.
    Plenery: Pełele na Suwalszczyznie, Osuchów nad Pilicą.

Nakręcony w ciągu zaledwie trzech tygodni, bardzo skromnym nakładem środków, debiut fabularny Andrzeja Jakimowskiego okazał się prawdziwą rewelacją ubiegłorocznego FPFF w Gdyni i zyskał miano jednego z najpiękniejszych filmów, jakie w ostatnich latach powstały w Polsce. Oprócz Nagrody Specjalnej Jury, nagrody za zdjęcia, debiut reżyserski, scenografię i kostiumy na festiwalu w Gdyni, film otrzymał ponadto nagrodę FIPRESCI w Mannheim, Złotą Różę na MFF w Soczi i nagrodę główną jury na MFF w San Francisco oraz liczne wyróżnienia krajowe. Publiczność ubiegłorocznego Lata Filmowego w Kazimierzu Dolnym uznała "Zmruż oczy" za najlepszy polski film.
Pochwały i nagrody są w pełni uzasadnione, bo też Jakimowski nakręcił film o niezwykłej urodzie plastycznej, pełen poezji i życiowej mądrości, skłaniający do refleksji, działający kojąco jak delikatny dotyk dłoni. Jego bohaterowie potrafią wyjątkowo intensywnie, zmysłowo doświadczać swego istnienia, napawać się życiem, choć pozornie nic się w nim nie dzieje. Ci, którzy wtargną do ich królestwa - wiecznie zagonieni, pochłonięci robieniem kariery i pieniędzy, pod ich wpływem i pod urokiem niezwykłego miejsca też zaczną się zmieniać. Uświadomią sobie, że nie muszą się tak bardzo obawiać, że coś ich ominie lub na coś nie zdążą, bo to, co najcenniejsze, mamy w sobie. Ogromnym atutem filmu są kreacje aktorskie - zbudowane z półtonów, skupione i wyciszone, i to zarówno w wydaniu gwiazd tej miary, co Zbigniew Zamachowski, Małgorzata Foremniak czy Andrzej Chyra, jak i debiutantów - rewelacyjnej Oli Prószyńskiej jako Małej i stanowiącego niewątpliwe odkrycie aktorskie Rafała Guźniczaka jako Sosnowskiego.
10-letnia dziewczynka ucieka ze swego nowobogackiego domu, od wiecznie zajętych własnymi sprawami rodziców i znajduje schronienie u byłego korepetytora Jaśka, nauczyciela i niespełnionego pisarza, który porzucił życie w mieście i został stróżem w likwidowanym pegeerze, gdzie pilnuje resztek dobytku. Dziewczynka kradnie niepotrzebne jej w sumie drobiazgi, chcąc swoją ucieczką i takimi czynami zwrócić na siebie uwagę dorosłych. W zamian za obietnicę, że porzuci kradzieże, Jasiek udziela jej azylu, dając słowo, że jej nie wyda. Stróż, a z nim także Mała, znajdują bratnie dusze w osobach wioskowego dziwaka Eugeniusza, wyalienowanego epileptyka recytującego grecką poezję, oraz nastoletniego syna jednego z popegeerowców, "Sosnoszczuka", bystrego i dowcipnego obserwatora rzeczywistości. W poszukiwaniu dziewczynki do podełckiej wioski najpierw próbuje dotrzeć policja, ale jej samochód utyka w rowie (następnego ranka pozostaje po nim tylko rozgrabiony szkielet), a później rodzice Małej podróżujący luksusowymi autami, eleganccy, pewni siebie. Lekceważony przez nich outsider, który "nie ma samochodu, pieniędzy, ani kobiety, i który nie robi w życiu nic pożytecznego", uświadomi im, że ich zbuntowana córka nie potrzebuje nowego komputera czy lalki, ale miłości, zainteresowania, rozmowy. Jeśli zabiorą ją siłą, wcale jej nie odzyskają. Wystarczy tylko na chwilę przystanąć, zmrużyć oczy, by to dostrzec. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2002
    Mannheim (MTF)-wyróżnienie FIPRESCI
  • 2003
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-Nagroda Dziennikarzy
  • 2003
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za zdjęcia
  • 2003
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za muzykę
  • 2003
    Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Srebrne Grono
    za "obraz doświadczenia wewnętrznego"
  • 2003
    Kazimierz Dolny (Lato Filmowe)-nagroda publiczności
    w kategorii: najlepszy film polski
  • 2003
    Cierlicko (Cierlickie Lato Filmowe)-"Złoty Debiut"
  • 2003
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Specjalna Jury
  • 2003
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
  • 2003
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski
  • 2003
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenografię
  • 2003
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za kostiumy
  • 2003
    Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda Specjalna Jury
    "za oryginalne i poetyckie spojrzenie na współczesną rzeczywistość oraz wyznaczenie ambitnego kierunku polskiemu kinu artystycznemu"
  • 2003
    Konin (Przegląd Polskich Filmów Fabularnych "Debiuty")-Nagroda Publiczności
  • 2003
    Bydgoszcz (od roku 2010; w latach 1993-99 Toruń; w latach 2000-09 Łódź) (Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Plus Camerimage")-Nagroda Specjalna
  • 2004
    Paszport "Polityki" (nagroda kulturalna tygodnika "Polityka")-Nagroda w kategorii: Film
    "za film "Zmruż oczy", wyrafinowany artystycznie obraz Polski prowincjonalnej, za przypomnienie wartości w naszym kinie zaniedbanych, takich jak wrażliwość, dobro, przyjaźń"; nagroda za rok 2003
  • 2004
    Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski
    za rok 2003
  • 2003
    Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy film
    za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza reżyseria
    za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy scenariusz
    za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola męska
    za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności
    za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: zdjęcia; za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: scenografia; za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: główna rola kobieca; za rok 2003
  • 2004
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: drugoplanowa rola kobieca; za rok 2003
  • 2004
    Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
    nagroda specjalna przyznana przez redakcję "Filmu"; za rok 2003
  • 2004
    San Fransisco (MFF)-Skyy Prize, nagroda główna jury
  • 2004
    Soczi (MFF)-Grand Prix "Złota Róża"
  • 2004
    Żytawa (Nyski Festiwal Filmowy)-Nagroda Główna
  • 2004
    Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT)
    za lata 2003-2004
  • 2004
    Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego"Paralaksa"
2017.05.13 00:54:30
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor