Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

"Ziemia obiecana" najlepszym polskim filmem 120-lecia

28 grudnia 2015

"Ziemia Obiecana" Andrzeja Wajdy jest najlepszym filmem polskim w historii kina, a "Osiem i pół" Federico Felliniego - zagranicznym. Takie są wyniki ogólnopolskiej ankiety przeprowadzonej z okazji 120-lecia filmu.


Dziś, 28 grudnia 2015 roku, mija 120 lat od pierwszego publicznego pokazu filmu braci Lumiere, czyli momentu narodzin X Muzy. Aby uczcić tę rocznicę, Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz Zakład Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego zainicjowały projekt "12 filmów na 120 lat kina", realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich oraz portalem filmpolski.pl.
Dziś na konferencji prasowej w Muzeum Kinematografii podsumowano przedsięwzięcie.


Do uczestnictwa w przedsięwzięciu zostały zaproszone osoby profesjonalnie związane z filmem. Po pierwsze twórcy: reżyserzy, producenci, scenarzyści, autorzy zdjęć, scenografowie i kostiumolodzy, montażyści, autorzy muzyki filmowej i opracowań dźwięku. Po drugie - osoby związane z szeroko rozumianą kulturą filmową: krytycy, wykładowcy akademiccy, organizatorzy festiwali filmowych, dystrybutorzy, kierownicy DKF-ów, edukatorzy filmowi.
W projekcie "12 filmów na 120-lecie kina" ankietowani zostali poproszeni o wskazanie 12 tytułów "Najlepszych światowych filmów" oraz 12 tytułów "Najlepszych filmów polskich". Chodziło o subiektywne wybory, dlatego w zaproszeniu do wypełnienia ankiety napisano: "dla celów naszego projektu za najistotniejszy przyjmujemy osobisty punkt widzenia; nie pytamy o najważniejsze filmy w historii kina, ale właśnie o filmy najlepsze Pana/Pani zdaniem. Idealnie byłoby, gdyby udało się "wymazać z pamięci" wszelkie powstałe już "rankingi arcydzieł" i akademickie podziały na mistrzów i outsiderów - jesteśmy ciekawi, na ile ustalone kanony sprawdzają się współcześnie, na ile zaś podlegają modyfikacji".


Na ankiety odpowiedziało 279 osób. Najlepsze dwunastki wyglądają następująco:


Polska:


Świat:

  • OSIEM I PÓŁ (8 1/2, reż. Federico Fellini, 1963)
  • OBYWATEL KANE (Citizen Kane, reż. Orson Welles, 1941)
  • CZAS APOKALIPSY (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, 1979)
  • POWIĘKSZENIE (Blowup, reż. Michelangelo Antonioni, 1966)
  • OJCIEC CHRZESTNY (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, 1972)
  • LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM (One Flew Over the Cuckoo's Nest, reż. Miloš Forman, 1975)
  • 2001: ODYSEJA KOSMICZNA (2001: A Space Odyssey, reż. Stanley Kubrick, 1968)
  • PULP FICTION (Pulp Fiction, reż. Quentin Tarantino, 1994)
  • PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO (Some Like It Hot, reż. Billy Wilder, 1959)
  • AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, 1984)
  • DAWNO TEMU W AMERYCE (Once Upon a Time in America, reż. Sergio Leone, 1984)
  • AMARCORD (Amarcord, reż. Federico Fellini, 1973)

- Wykazy "najlepszych filmów" i "najlepszych filmów polskich" (celowo biorę te określenia w cudzysłów), sporządzone w wyniku obliczeń indywidualnych ankiet uczestników projektu, nie są mianowicie Kanonem Najlepszych Filmów. To jedynie - tylko tyle i aż tyle - listy powstałe na podstawie uzyskanych zgłoszeń, jesienią 2015 r., koniec kropka! Gdyby przeprowadzić podobną ankietę rok wcześniej lub później, nawet na lekko zmodyfikowanej grupie osób - wyniki byłyby z pewnością odmienne - podkreśla dr Konrad Klejsa., pomysłodawca ankiety.


Szczegółowy raport z realizacji badania znajduje się w serwisie Muzeum Kinematografii.


Wkrótce – 29 lutego – na stronie Muzeum Kinematografii udostępnione zostaną także indywidualne wskazania poszczególnych ankietowanych. Będą one zapewne okazją do interesujących porównań – a być może wskazówką dla tych, którzy chcieliby zapoznać się z filmowymi preferencjami cenionych przez siebie twórców, krytyków bądź wykładowców.

© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.