Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Przywrócone arcydzieła w Krakowie: "Paciorki jednego różańca"

6 grudnia 2017

Zapraszamy do Małopolskiego Ogrodu Sztuki (Kraków, ul. Rajska 12) na kolejne spotkanie z serii "Przywrócone arcydzieła". Jest to autorski cykl krytyka Łukasza Maciejewskiego przypominającego najlepsze filmy polskie i ich twórców.

14 grudnia o godzinie 19.00 Łukasz Maciejewski zaprezentuje "Paciorki jednego różańca" Kazimierza Kutza, ostatnią część nieformalnej "śląskiej trylogii" zapoczątkowanej "Solą ziemi czarnej" i "Perłą w koronie".

Po projekcji gospodarz spotkania zaprasza na rozmowę reżyserem filmu oraz występującą w nim Ewą Wiśniewską.


Tak przed lat pisał Łukasz Maciejewski o Kazimierzu Kutzu i jego filmach śląskich:
Kazimierz Kutz ma niepodrabialny wdzięk, zrealizował wiele wybitnych filmów i przedstawień, ale przede wszystkim jest inny. Jego bezpardonowość, przykre i często niesprawiedliwe bon-moty, którymi sypie na prawo i lewo, obrażanie bez przepraszania - wszystko to stawia go w rzędzie unikatów naszego filmowego środowiska. Nigdy nie pozwolił ulepić się na czyjekolwiek podobieństwo. Kazimierz Kutz to niejednoznaczny artysta, polityk, społecznik i blagier. A jeżeli którakolwiek z osobowościowych cech pełni w tym zestawieniu kluczową rolę, to na pewno miejsce urodzenia.
Kutz jest kwintesencją śląskości - w znaczeniu możliwie najszerszym. Śląsk naznaczył go jako człowieka i artystę. Pod tym względem cała biografia Kutza wydaje się emblematyczna. Śląsk to przecież nie tylko przodki, górnicy i barwna gwara - to także rodzaj przechowywanego z pokolenia na pokolenie kompleksu, poczucia odrębności, często gorszości, przechowującego konieczność ciągłego udowadniania lojalności niemieckich przyjaciół i miłości przodków, magazynującego bezlitosną pamięć nie tyle o pięknych postaciach i historycznych wzlotach, co o ciężkiej pracy, biedzie i głodzie.
"Śląska trylogia" Kazimierza Kutza - "Sól ziemi czarnej" (1969), "Perła w koronie" (1971) i "Paciorki jednego różańca"(1979) - pozostaje najważniejszym w polskim kinie manifestem mitologii regionalnych. Wielkie filmy Kutza to kronika polskich dziejów ujęta z niepodległej, śląskiej perspektywy.
"Moje filmy - pisał po latach Kazimierz Kutz - to były moje sny ku pokrzepieniu mego skołatanego serca i serc moich ziomków, zrobione, aby sobie i im przypomnieć naszą przeszłość, z której należy czerpać siłę do przetrwania i zwyczajne poczucie godności."
Kazimierz Kutz: filmowiec, wybitny twórca telewizyjny, ale także znacząca osobowość medialna i polityk jako artysta zrobił dla Śląska chyba najwięcej. Zbyt często zapominamy, że przed "Solą ziemi czarnej", region ten kojarzył się przede wszystkim z kopalniami, górnikami, biedą i brudem. Kazimierz Kutz pokazał jak niesprawiedliwa była to perspektywa. Śląsk według Kutza to mitologia osobna. Specjalne zapachy, wyjątkowe potrawy i stroje, ale nade wszystko barwny korowód osobowości, których dekalog postępowania odmierza uczciwość, pracowitość i patriotyzm. Pamiętajmy, że taki osobowościowy horyzont był stylistycznym novum nie tylko w polskim kinie, ale również szerzej: w polskiej kulturze. Przed filmami Kutza utrwalił się bowiem pewien mitotwórczy wzorzec Polaka, obywatela i społecznika. Ów schemat oswajał romantyczny paradygmat. Dzięki sile przekazu najlepszych filmów "polskiej szkoły filmowej"; powieściom Dąbrowskiej czy opowiadaniom Iwaszkiewicza, utrwalił się mit żołnierza, powstańca, bohatera tragicznego - w którym odbijały się dalekie echa romantycznych cnót i namiętności postaci Mickiewiczowskich oraz kanon pozytywistycznej "pracy u podstaw". Idealny bohater polskiego kina i literatury oddawał życie za Ojczyznę, kochał Boga i żonę, pracował dla przyszłych pokoleń. We wszystkich, nie tylko "śląskich", filmach Kazimierza Kutza, nie ma Siłaczek, Judyma czy Konrada, są zdroworozsądkowi plebeje, dla których życie jest cnotą, dom to coś więcej niż mury i dach, a odpowiedzialność za region i rodzinę jest niezbywalnym obowiązkiem. Bohaterowie Kutza szczerze kochają Ojczyznę, dlatego potrafią zdobyć się na czyny prawdziwie heroiczne. Za takimi decyzjami stoi jednak zawsze nadrzędna idea, nie naiwna bohaterszczyzna.

© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.plAnna Gostkowska