Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Przywrócone arcydzieła w Krakowie:"Życie rodzinne"

2 marca 2017
Fot. Jan Nowicki i Maja Komorowska w filmie "Życie rodzinne"

Zapraszamy do Małopolskiego Ogrodu Sztuki (Kraków, ul. Rajska 12) na kolejne spotkanie z serii "Przywrócone arcydzieła". Jest to autorski cykl krytyka Łukasza Maciejewskiego przypominającego najlepsze filmy polskie i ich twórców.

20 marca o godzinie 19.00 Łukasz Maciejewski zaprezentuje "Życie rodzinne", jeden z ważniejszych filmów w twórczości Krzysztofa Zanussiego z roku 1970. Projekcję poprzedzi spotkanie z reżyserem filmu.


Tak przed laty Łukasz Maciejewski pisał o tym filmie i jego twórcy:

Zanussi kręcił niegdyś naprawdę wybitne filmy, a „Życie rodzinne” jest jednym z najlepszych w jego filmografii. Przełom lat 60. i cała dekada lat 70. okazała się zresztą najważniejsza w karierze reżysera. Powstały wówczas filmy takie jak „Za ścianą”, „Barwy ochronne”, „Spirala” czy „Iluminacja”, które do dzisiaj stanowią niezaprzeczalny argument w jałowej w gruncie rzeczy dyskusji z najbardziej zatwardziałymi krytykami reżysera, twierdzącymi z uporem maniaka, że Zanussi wciąż tylko nudzi. I zanudza. Mnie także zachwycał.
W „Życiu rodzinnym”, nakręconym w 1970 roku, kilka miesięcy po debiutanckiej „Strukturze kryształu”, Zanussi objawił się już jako bardzo wyrazisty, w pełni dojrzały twórca, zarazem jedna z najciekawszych osobowości w polskim kinie. Bohaterem znowu jest emblematyczna, jak miało się okazać, ikona tego kina. To młody człowiek (najczęściej ponętny, bławatny chłopiec), który staje na rozdrożu dróg życiowych. Ten mężczyzna czuje, że mu, pardon le mot, nie staje. Jest psychologicznym impotentem. Nie wie, co wybrać: być czy mieć; zdecydować się żyć w zgodzie z popędami (homo) czy z hipokryzją (hetero); wybrać wiarę w Boga czy wiarę w hedonizm. Rozkracza się z tymi dylematami. Brnie w uniki. I nie zwycięża.

© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski