Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

FILANTROP

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 10. 30
  • 84 min

Współczesna komedia rozgrywająca się w środowisku angielskich naukowców i pisarzy. Jej autor, Christopher Hampton (ur.1946), należy do grona najciekawszych dramatopisarzy brytyjskich. Debiutował mając 18 lat sztuką "When Did You Last See My Mother?", rozgłos przyniosły mu znane również w Polsce dramaty "Dzikusy" (o masakrze Indian brazylijskich) i "Opowieści Hollywoodu", inspirowane losami słynnych pisarzy, jak Odon von Horwath, Tomasz Mann czy Bertolt Brecht, którzy uciekając przed faszyzmem w Europie wyemigrowali do Stanów Zjednoczonych (głośną inscenizację tej sztuki przygotował przed laty dla Teatru TV Kazimierz Kutz). Hampton ma również na koncie liczne przekłady i telewizyjne adaptacje klasyki dramatu europejskiego. Jest autorem teatralnej i filmowej adaptacji "Niebezpiecznych związków", polskim widzom jego nazwisko kojarzy się też z "Całkowitym zaćmieniem" (spektakl Teatru TV, film w reż. Agnieszki Holland). Ostatnimi laty Christopher Hampton zadebiutował także jako reżyser filmowy obrazem "Carrington".
Tytułowy "Filantrop" ("Philantropist", 1970) to pracownik naukowy uwikłany w problemy sercowe i towarzyskie trochę wbrew swej woli, z powodu szczególnych cech charakteru. Philip jest człowiekiem słabym, biernie poddającym się biegowi zdarzeń. Wykłada, pisze lub czyta mądre teksty, wyjeżdża za granicę, odwiedza muzea, galerie, teatry, kina, pasjami układa anagramy - i od czasu do czasu cierpi. Nie potrafi kierować swoim życiem, nie umie zatrzymać przy sobie tych, na których mu zależy. Szuka u ludzi ciepła i akceptacji, by nieustannie potwierdzać sens własnej egzystencji. Właściwie jest antybohaterem, "niewiarygodnie mdłym facetem", jak twierdzi jego dziewczyna, ale ma w sobie tyle uroku i szczerości, że nie sposób minąć go obojętnie. Kolejny dzień w ustabilizowanym, nudnym życiu pedantycznego językoznawcy zaczyna się "mocnym akcentem" - w jego mieszkaniu pechowy dramatopisarz przypadkiem ginie z własnej ręki. Philip jest wstrząśnięty, natomiast jego narzeczona Celia, zaprzyjaźniony sąsiad Don, również wykładowca uniwersytecki, i pozostali goście zaproszeni na wieczór uznają wypadek za incydent groteskowy. Nikt z obecnych nie kryje swego cynizmu, egoizmu, obsesji na własny temat. W tym środowisku sztuką jest wygłaszanie poglądów w taki sposób, by mieć rację nawet wówczas, gdy się jej nie ma. Szczytem marzeń jest mistrzowskie operowanie paradoksem i wzbudzanie kontrowersji na każdym kroku, bo to budzi zainteresowanie i przynosi pieniądze. Bezgranicznie znudzony, zblazowany pisarz Braham, człowiek pozbawiony wszelkich zahamowań, zabiera z przyjęcia Celię. Z przerażonym Philipem zostaje na noc Araminta, znana z temperamentu i licznych, błyskawicznych podbojów. Urażona Celia, choć sama nie bez winy, zrywa zaręczyny. Nie chce ryzykować życia z beznadziejnie nudnym facetem, który nie potrafił jej nawet zdradzić i nigdy nie umiał zapanować nad kobietą. Philip, nie mający w żadnej sprawie własnego zdania, właściwie podziela jej obawy, że nie byliby razem szczęśliwi. Jednak samotność dokucza mu coraz bardziej, zwłaszcza gdy przypomni sobie pokoje, w których mieszkał, w różnych krajach, w różnych okresach życia. Wszystkie były puste. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
FILANTROP
AutorChristopher Hampton
PrzekładEwa Horodyska
2024.03.01 00:35:02
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.