Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PANI HAPGOOD

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2001. 02. 11
  • Barwny, 68 min

"Tom jest zbyt dobry, by był prawdziwy" - napisał niegdyś o Stoppardzie jeden z krytyków angielskich. Nie ulega wątpliwości, że autor "Arkadii" to od kilkunastu już lat jeden z najgłośniejszych dramaturgów brytyjskich, którego sztuki wystawiane są w teatrach całego świata. Błyskotliwa inteligencja, mistrzowskie operowanie słowem, znakomite wyczucie komizmu i satyry to główne atuty pisarstwa Stopparda. W ostatnim czasie dramaturg odnosi też spore sukcesy jako scenarzysta i reżyser filmowy. Zdobył m.in. najbradziej prestiżowe w świecie kina nagrody za scenariusz filmu "Zakochany Szekspir" (Oscar, Złoty Glob, wyróżnienie na festiwalu w Berlinie). Wydaje się to o tyle dziwne, że jako młody człowiek Stoppard w ogóle nie myślał o karierze literackiej. Wywodzący się z czeskiej rodziny (jego prawdziwe nazwisko brzmi Thomas Straussler), po wojnie osiadłej w Wielkiej Brytanii, marzył o karierze dziennikarskiej. Jednak po paru latach uprawiania tego zawodu znalazł się w "dołku". Zaczął więc pisać krótkie opowiadania i sztuki dla radia i telewizji. Szło najwyrażniej całkiem nieźle, skoro w 1964 roku uzyskał stypendium Forda. Dzięki niemu wziął udział w seminarium dramatycznym w Berlinie, gdzie powstała pierwsza wersja jego słynnego dramatu "Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją". Dwa lata zajęło Stoppardowi poszukiwanie chętnego do wystawienia sztuki. Zrobiła to uniwersytecka trupa teatralna. Spektakl zwrócił uwagę krytyki na festiwalu w Edynburgu. Niedługo później przebojem zdobył brytyjskie i światowe sceny. W wieku 29 lat niegdysiejszy reporter został uznany za znakomitość angielskiego teatru. W ślad za "Rozenkrantzem..." (zekranizowanym zresztą przez Stopparda w 1990 roku) pojawiły się kolejne sukcesy. Niemal każda następna sztuka młodego autora była wydarzeniem kulturalnym. Dziś Stoppard jest już klasykiem, doskonale znanym również w Polsce. "Pani Hapgood" to trochę nietypowa sztuka w dorobku Anglika. Jej akcja toczy się bowiem w świecie tajnych agentów brytyjskiego wywiadu. Tytułowa pani Hapgood, zwana przez podwładnych Matką, stoi na czele grupy szpiegowskiej. Mimo lat wspólnej pracy, żaden z członków siatki nie ufa drugiemu. Każdy prowadzi swoją własną grę, nierzadko na dwa lub trzy fronty. Wzajemne podejrzenia nasilają się, gdy operacja przekazania tajnych, lecz mało wartościowych, dokumentów Rosjanom nie udaje się. Dlaczego tak się stało? Rzecz jest o tyle poważna, że w akcji uczestniczy także wywiad amerykański. Trzeba więc jak najszybciej wyjaśnić, kto zawinił i z jakiego powodu. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PANI HAPGOOD
AutorTom Stoppard
PrzekładHalina Cieplińska
2024.03.01 00:32:36
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.