Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

GÓRSKI HOTEL

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1966.08. 26
  • Barwny, 65 min

Sztuka napisana w 1976 r., a więc w okresie, gdy Vaclav Havel (ur. 1936) był już w swoim kraju autorem zakazanym, jego książki usunięto z bibliotek publicznych, a premiery jego sztuk odbywały się tylko poza Czechosłowacją. Pracował w browarze jako robotnik - z tych doświadczeń narodziła się "Audiencja" (głośna warszawska premiera w Teatrze Powszechnym - 11 przedstawień do grudnia 1981 i wznowienie w 1989). Prowadził wzmożoną działalność polityczną (współzałożyciel Karty 77), która rychło zawiodła go do więzienia. Również w Polsce od 1968 r. Havel oficjalnie "nie istniał". Do roku 1989 większość jego utworów w polskim przekładzie ukazała się poza cenzurą (m.in. dramaty "Largo desolato", "Kuszenie", jednoaktówki "Audiencja", "Wernisaż", "Protest", tom "Eseje polityczne"), był więc autorem mało znanym szerszej publiczności. Z kolei dziś Havla - pisarza nieco przesłania prezydent Havel (od 1989 - Czechosłowacji, od 1993 - Czech).
"Górski hotel" jest dobrym przykładem metody dramatopisarskiej Vaclava Havla, bliskiej teatrowi absurdu (z Ionesco i Pinterem zetknął się jeszcze w latach 60., pracując w sławnym Divadle na Zabradli, początkowo jako montażysta sceny, potem kierownik literacki i często wystawiany autor). Havel "wyrzekł się" tradycyjnie rozumianej akcji, następstwa czasów, charakterów postaci dramatu. Materię dramaturgiczną stanowią dialogi i ruch sceniczny, monotonnie powtarzane kwestie, powielanie po wielekroć banalne sytuacje, automatyczne gesty. Automatyzm zachowań spotęgowany do absurdu ma wymiar metafory, ujawniającej kryzys świadomości społecznej i rozpad ludzkiej tożsamości. W górskim hotelu, w scenerii permanentnego remontu (remontu hotelu i alegorycznie - współczesnego świata AD 1995), spotykają się przeróżne typy - wyzuci ze swych włości arystokraci i trywialni plebejusze, przedstawiciele klasy średniej i karierowicze różnej maści, pisarz, dyrektor, kelnerka... Siergiej Iljicz Orłow wspomina pszczoły, ptaki, lato tam w Woroneżu, Rachela opowiada o dzieciństwie spędzonym w majątku ziemskim. Pecharowa podsłuchuje sprzeczki męża z kelnerką i doradza, jak powinien postępować z kochanką. Natrętny Josef Dlask snuje mętne refleksje o życiu przeżytym godnie, z twarzą. Dyrektor hotelu bełkoce o staraniach podjętych w celu zabezpieczenia większej ilości herbaty na rano. Niejasne echa jakichś spraw i sporów powracają w strzępach wypowiedzi, w leniwych rozmówkach. Orłow wciąż nagabuje Lizę pytaniami o Paryż i wspólnie spędzone chwile, żeby mieć pewność, że był, że żył... Ona uparcie zaprzecza, że kiedykolwiek się spotkali - "nie mogę ratować pańskiej tożsamości kwestionując moją". Lecz tutaj nikt nie jest pewien tego, kim jest. Zakończenie dramatu pozbawia wszystkie postaci jednoznaczności i indywidualności. Goście hotelowi przejmują kwestie i zachowania swoich partnerów. Coraz szybciej wypowiadają nie swoimi słowami cudze myśli, w szalonym rytmie krążą śladami innych. W oparach absurdu rodzi się alegoryczna europejska polifonia. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
GÓRSKI HOTEL
AutorVaclav Havel
PrzekładAndrzej Jagodziński
2024.03.01 00:37:20
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.