Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ODBITA SŁAWA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • 99 min

W twórczości Ronalda Harwooda (ur.1934) często pojawiają się wątki autobiograficzne, przywoływane jawnie, jak w powieściowej sadze własnej rodziny "Dom", bądź w sposób bardziej zakamuflowany, jak choćby w znanej widzom Teatru TV sztuce "Inne czasy", gdzie angielski dramaturg przypomniał miejsce swego urodzenia, południowoafrykańskie Cape Town, świat lat dziecinnych i postaci rodziców. Dotyczy go więc osobiście problem, który podejmuje w "Reflected Glory" (1992). Czy artysta ma prawo wykorzystywać w sztuce własne przeżycia, tajemnice rodzinne, intymne sprawy najbliższych. Czy sztuka, która żywi się autentycznymi przeżyciami, jest zwierciadlanym odbiciem życiowej prawdy, czy też jest pasożytowaniem na ludzkich słabościach, ułomnościach, nieszczęściach.
Wyrazicielami dwóch przeciwstawnych racji w tym sporze są dwaj bracia, sławny dramaturg i reżyser Michael Manx i starszy o kilka lat Alfred, restaurator i właściciel znanego lokalu "Cafe de la Posta". Bracia Manx, podobnie jak autor sztuki wywodzący się z rodziny żydowskiej (co celnie sygnalizuje zwłaszcza odtwórca roli Alfreda), nie rozmawiali ze sobą od dziesięciu lat. Kością niezgody stała się sztuka Michaela "Sprawy rodzinne", która jemu przyniosła międzynarodowy rozgłos, a matkę, ojca, innych krewnych - zdaniem Alfreda - wystawiła na pośmiewisko całego świata. Michael chce pogrzebać "groteskową wrogość", zaprasza brata na spotkanie do swojego londyńskiego teatru "Akropolis". Przybycie jowialnego restauratora, który wciska wszystkim firmowe wizytówki i opowiada anegdoty, z których sam najgłośniej się śmieje, krzyżuje plany Susan. Żona i czołowa aktorka w zespole Manxa z okazji urodzin męża zaprosiła do teatru grono przyjaciół i chce jak najszybciej pozbyć się wciąż zagniewanego szwagra. Jednak na widok Micheala Alfred wymazuje z pamięci całą nienawiść i gorycz. Gdy bracia padają sobie w ramiona, pojawia się pierwsza wątpliwość, czy ich pojednanie jest autentyczne. O co naprawdę chodzi słynnemu reżyserowi, gdy uprzedza swoich współpracowników, że z jego bratem trzeba postępować ostrożnie. Czy nowa sztuka o związkach braterskich, którą właśnie zamierza wystawić, istotnie stanie się "gałązką oliwną", czy znów będzie naruszeniem prywatności osoby sportretowanej jako "Mój brat". Ronald Harwood, mistrz w swoim rzemiośle, mnoży potęgujące napięcie pytania. Alfred jest przekonany, że Michaelowi zależało nie na pogodzeniu się z bratem, lecz wyłącznie na uniknięciu kłopotów i kosztów wielce prawdopodobnego procesu o zniesławienie. Poleca swemu adwokatowi uzyskać zakaz wystawiania sztuki. Michael błaga, aby nie cenzurował utworu, którego nie zna. Przygotowuje prywatny pokaz. Sceny ze sztuki, w większości zrealizowane w ujmująco żartobliwej konwencji, przypominają kluczowe zdarzenia z życia braci z różnych okresów. Odsłaniają wzajemne skomplikowane relacje i źródła rozdźwięków pomiędzy nimi. Nie rozładowują jednak podstawowego konfliktu. Obaj bracia są przekonani, że ten drugi "świeci światłem odbitym" od niego. Mówią o pojednaniu i miłości wzajemnej, ale każdy ma na względzie przede wszystkim własne dobro. Szczerość ich intencji w zaskakujący sposób weryfikuje życie. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ODBITA SŁAWA
AutorRonald Harwood
PrzekładMichał Ronikier
2024.03.01 00:36:02
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.