Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HOLLYŁÓDŹ NA SPRZEDAŻ

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1999
  • Gatunek:
    Film dokumentalny
  • 48 min

Film o likwidacji Wytwórni Filmowej w Łodzi.
Chyba nikt z setek ludzi, pracujących od lat w przemianowanej na Łódzkie Centrum Filmowe Wywórni Filmów Fabularnych, nie spodziewał się, że na jej budynkach pojawią się napisy: na sprzedaż. A jednak. Pewnego dnia w Hollyłódź zjawił się Janusz Rau - jej likwidator, z zamiarem przekształcenia przedsiębiorstwa i wyprzedania czego się da. Nic dziwnego: w ogromnych halach centrum od dawna nic się nie dzieje. Czasem kręci się jakąś reklamówkę albo kolejne wydanie teleturnieju. Filmów się już nie kręci, bo dziś robi się to inaczej niż niegdyś, a takie produkcje jak niegdyś już nie powstają.Tym samym nie ma zapotrzebowania ani na hale, ani na sprzęt, ani na przebogatą zawartość magazynów z rekwizytami i kostiumami, a przede wszystkim na zatrudnionych w centrum ludzi. Są to doskonali, jedyni w swoim rodzaju profesjonaliści. Latami zdobywali doświadczenie, którego nie spożytkują nigdzie indziej. W dokumencie opowiadają o swojej pracy i dzisiejszej sytuacji, wspominają filmy, które w wytwórni powstały. Od tych wspomnień zresztą nie mogą uciec. W magazynach Hollyłodzi trwa inwentaryzacja. Każdy kostium, każdy rekwizyt przywodzi na myśl film, do którego powstał, aktorów, reżyserów. Magazynierzy, stolarze, malarze, pirotechnicy, imitatorzy dźwięków są przygnębieni.Trudno pogodzić się ze świadomością, że nie jest się potrzebnym.Trudno pogodzić się z tym, że nikt nie chce tego niepowtarzalnego, gromadzonego przez dziesięciolecia bogactwa, spoczywającego na niekończących się szeregach półek. Trudno pogodzić się, że nikt już nie chce korzystać z urządzeń technicznych unowocześnianych latami.Trudno pojąć, dlaczego długie korytarze świecą dziś pustką i dostrzec na nich można co najwyżej duchy aktorów, z którymi praca kiedyś była taka interesująca. Trudno w takiej sytuacji nie myśleć o kulturze narodowej. Jeden z pracowników mówi: "jak można zlikwidować coś takiego? To przecież nie jest jakaś tam fabryka drutu, śrutu czy giętych parasoli". No pewnie, to fabryka snów, a w likwidowaniu czegoś takiego nikt nie ma doświadczenia. Bo i skąd? W kwietniu 1999 roku w Hollyłodzi odbył się pierwszy przetarg. Sprzedano trzy hale. Kupili je producenci reklam i teleturniejów. Magazynów rekwizytów, kostiumów i broni nikt nie chciał, ale proces likwidacji trwa... Sławomir Smoczyński i Grzegorz W. Tomczak o tym beprecedensowym wydarzeniu nakręcili film. Wędrują z kamerą po Łódzkim Centrum Filmowym i słuchają ludzi. Ich opowieści ilustrują fragmentami filmów, o których właśnie mówią. Najstarsza w wytwórni hala nr 1 - "Zakazane piosenki". Magazyn z jedyną w kraju kolekcją 1800 egzemplarzy wszelkiego rodzaju broni - "Czterej pancerni i pies". Stolarze bez zajęcia, którzy kiedyś całymi miesiącami budowali ogromne dekoracje - "Faraon". Suknia Barbary Radziwiłłówny - "Królowa Bona". Wąsiki - "Pan Wołodyjowski"... Doskonałym też pomysłem okazało się wykorzystanie w filmie muzyki Wojciecha Kilara z "Ziemi obiecanej" Wajdy. Realizatorzy zbudowali dzięki niej wyjątkowy klimat i nasunęli widzowi wielorakie skojarzenia. Dokument w bardzo przemyślany sposób nakłania do refleksji. Wywołuje ambiwalentne uczucia. Z jednej strony - żalu za tym, co straciło wartość na filmowym rynku, lecz nie utraciło przecież wartości, także niematerialnej, emocjonalnej. Z drugiej - przekonanie o nieuchronności dokonującego się procesu. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 01:21:24
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.